Pressmeddelande: Niclas Persson ställer inte upp för omval

Inför att Miljöpartiet i Örebro ska samlas till årsmöte meddelar partiets gruppledare och tidigare kommunalråd Niclas Persson att han inte ställer upp till omval.

I höstas avgick språkrörskollegan Sara Bronner, och nu väljer även Niclas Persson att stiga av. Han slutar efter 11 år som politiker i kommunen, varav 4 år på heltid som kommunalråd under förra mandatperioden. Efter många år i örebropolitiken känner han sig stolt över att ha varit med och fattat beslut som format Örebro när staden växt kraftigt. Särskilt i den mångåriga rollen som skolpolitiker ser han att det hänt mycket.

– Det sägs att dagens politiker tillhör den generation som kommer att ha byggt flest skolor och förskolor i landets historia, det känns stort att ha varit med och gjort många av dessa framtidsbeslut både grönare och klokare, säger Niclas Persson.

– Beslutet häromveckan om att införa Superbussar är något vi kämpat för länge, och det känns som en bra sista gärning och något som kommer betyda oerhört mycket för Örebro i framtiden, säger Niclas Persson.

Han ser nu fram emot att lägga mer tid på sina universitetsstudier, som fick stå tillbaka under åren han var kommunalråd.

– Jag har sett detta som en slags politisk värnplikt, något jag gör en begränsad tid i mitt liv, och nu är det slutligen dags för någon annan att ta över, säger Niclas Persson. Han fortsätter, det känns på många sätt skönt att få mer tid över för annat, såsom mina studier och min familj.

På partiets årsmöte den 15 mars kommer en ny gruppledare att väljas. Valberedningen förväntas presentera sitt förslag torsdag den 5 mars.