Riksdagskandidat bidrar till regeringsinsats

Regeringen har fattat två beslut som kommer att stärka de regionalt utvecklingsansvariga aktörernas arbete med digitalisering. Det första beslutet innebär att de regionalt utvecklingsansvariga aktörerna får i uppdrag respektive erbjuds att inrätta och upprätthålla en funktion som regional digitaliseringskoordinator under perioden 2018-2020.
Det andra beslutet är ett uppdrag till Tillväxtverket om att administrera ett nationellt sekretariat som ska fungera som en stödfunktion till de regionala digitaliseringskoordinatorerna.

Under hela mandatperioden har Margareta Fransson, Miljöpartiet Östergötlands gruppledare i regionfullmäktige, arbetat för en ökad digitalisering i Region Östergötland.
Det arbetet har resulterat i att alla kan läsa sin journal via nätet i Östergötland, att länet har en digital vårdcentral och ett gediget arbete för digital delaktighet för alla.

Detta har bidragit till det förslag som regeringen nu lägger fram, som innebär en satsning på regional digitalisering.

Margareta Fransson, etta på Miljöpartiet Östergötlands riksdagslista, känner starkt för dessa frågor, som är en dellösning på de utmaningar vården står inför, och som delvis måste lösas på riksdagsnivå!