Margareta Fransson

Margaretas hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer.

Miljö.

Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv. Vi vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden.

Hälso- och sjukvård.

Den som söker vård ska få rätt hjälp i rätt tid. Allt vi kan göra för att minska ohälsan sparar pengar som vi kan använda för att bygga ut vården.

Jämlikhet och demokrati.

Digitalisering.

Mer om Margareta Fransson

Margareta Fransson om politik

Jag gick med i MP på grund av att det är det enda partiet som fokuserar på våra barn och barnbarn. Den planet vi lever på lånar vi av framtiden och det gäller att ta hand om det lånet på bästa sätt.

Personligt

På fritiden tycker jag om att vara ute i skog och mark med min jack russell terrier Emma. (En del skulle nog snarare kalla rasen jack russell terrorist). Det är hon som är min närmsta chef!

Tittar även gärna på sport och en klar favorit är att se Mancheter United spela på sin hemmaarena Old Trafford en lördageftermiddag. En av mina drömmar gick i uppfyllelse i mars 2013 då jag fick uppleva "mitt" lag på plats. En ny favorit är att se baseboll och särskilt Yankees. Har tidigare spelat både handboll och softboll.

Läser jag böcker ska det vara bibliografier, samtidsreportage eller om en historisk händelse. En bok jag kan rekommendera är "Förförda av döden" skriven av Svetlana Aleksijevitj. I boken får man bl a ta del av olika reportage från tidigare böcker, bl a om den förlorade barndomen för de barn som överlevde världskrig.