Syna SDs politik

INSÄNDARE Länstidningen Jämtland

På torsdag ska kommunfullmäktige behandla två motioner från SD. En som yrkar på förbud mot tiggeri och en som ska förbjuda halalslaktat kött i den kommunala verksamheten. Båda motioner är helt verkningslösa då kommunen inte har mandat att förbjuda tiggeri och att allt kött som upphandlas ska följa svensk djurrättslagstiftning.

Ett förbud mot halalslaktat kött motionerade SD redan under förra mandatperioden och fick då i stort sätt samma svar som nu. Motioner som kräver många timmar av våra tjänstemän och som på inget sätt bidrar till kommuninvånarnas väl och ve. Det är symptomatiskt för SD att man med ibland halvsanningar och ibland rena lögner ger sin problembeskrivning. Däremot saknas det allt för ofta några konkreta förslag på hur problemen ska lösas. Man pratar om en misslyckad integration utan några förslag om hur den skulle kunna förbättras, man vill stoppa flyktingar och hjälpa till på plats utan att tala om hur.

SD har blivit en del av det politiska etablissemanget och då måste man också agera därefter. Politik handlar om att bygga samhället, då duger det inte att bara begagna sig en populistisk retorik, särskild när det bara syftar till att slå mot de som är svagast och mest utsatta i samhället. Det är dags för verkstad istället för innehållslös och populistisk politik. Det är dags att syna SD: s politik!

Florian Stamm (MP)