Kemikalier

Vi vill att Säffles yngsta invånare ska slippa exponeras för giftiga kemikalier. Varje dag kommer vi i kontakt med produkter som innehåller hormonstörande ämnen. Dessa finns i plastleksaker, möbler, rengöringsmedel o.s.v. och utsöndras kontinuerligt. Användning av alla tusentals kemiska ämnen har negativa effekter på såväl hälsa som på miljön.
Barn är särskilt utsatta och känsliga för kemikalier då de kan rubba hormonstyrda processer i kroppen. Upprepad exponering under de första levnadsåren riskerar att skada nervsystemet, reproduktionssystemet, hormonsystemet och immunsystemet samt ge upphov till allergi, astma, autism, övervikt och diabetes. Vi är glada över att  våra motion bifölls och att kommunen har gjort en inventering av förskolor men det finns mer att göra! rensa bort giftiga plastgolv, leksaker, köksredskap och övriga kemikaliekällor från förskolor och skolor samt undviker att använda plastmattor och andra giftiga produkter vid renovering av de lokaler barnen vistas i. Det är även viktigt att ta fram informationsmaterial för att hjälpa föräldrar att göra barnens hemmiljö hälsosammare.

Miljöpartiet de gröna i Säffle har lagt en motion i frågan som bifölls.

Nyheter på Kemikalier