Sandviken

Lyssna

Våra prioriteringar

Ett tryggt samhälle.

I Sandviken bor människor från många olika länder och kulturer. Vi behöver träffa varandra och gör saker tillsammans. Då förstår vi varandra bättre.

Ta hand om jorden.

Vi lever av jorden och vi behöver ta hand om den. Alla djur och växter ska må bra och alla människor ska få äta sig mätta. Det är viktigt för människor att få vara nära naturen och odla sin egen mat. Då förstår man bättre hur allt hänger ihop i naturen.

Det vi köper och äter.

Sandvikens kommun lagar mycket mat varje dag. Det är till skolor, gruppboenden, äldreboenden och andra platser. Mycket av maten är ekologisk. Ofta är den också närproducerad. Det betyder att den kommer ifrån bönder nära Sandviken. Miljöpartiet tycker att det är bra. Vi vill ha ännu mer ekologisk och närproducerad mat.

Skolan i Sandviken.

Lärarnas jobb är att lära barnen många olika saker. Men i dag får lärarna göra mycket annat. De får hjälpa elever som är bråkiga eller har olika problem. Vi vill att det ska finnas fler personer i skolan som kan hjälpa eleverna. Då kan lärarna sköta sitt riktiga jobb.

Kultur och fritid i Sandviken.

I Sandviken finns det mycket att göra på fritiden och det finns många föreningar.

Fossilfria resor.

Vi måste släppa ut mindre koldioxid. Därför måste vi resa på ett annat sätt än nu.

Energi och vatten.

Miljöpartiet vill att Sandviken Energi ska göra så att det blir lättare att få fossilfri el.

Miljön.

Miljöpartiet vill att kommunen ska ta reda på hur vi som här påverkar miljön. Sedan ska man informera människor om vilka problem som finns och hur vi kan leva mer miljövänligt.

Äldre och sjuka.

Sandvikens kommun har olika träffpunkter och dagliga verksamheter för äldre och sjuka. Det hjälper människor att må bättre. Vi vill att fler ska få komma till de här platserna.

Miljöpartiet Sandviken