Kunskapsnämnden Sandvikens kommun 17/5

Idag var det möte med kunskapsnämnden där vi bl.a. hanterade förstudierna gällande Murgårdsskolan, Norrsätraskolan och lokalutredning för Björksätraområdet.
Gällande Norrsätraskolan så ställer vi (MP) oss bakom beslutet att påbörja detaljplanearbetet under förutsättning att planen görs så övergripande att antal elever inte är fastlåst till utredningens förslag på 1640 elever vilket vi tycker är för många. Miljöpartiet ser positivt på att särskolan föreslås flytta in i nya lokaler på Norrsätraskolan. I övrigt bör det vara max 3-400 elever/stadie, det får gärna vara fler paralleller men inte högre antal elever. En utbyggnad av Norrsätraskolan får inte föranleda stängning av någon skola i ytterområdena. Deponin och föroreningarna av ”mycket hög farlighet” bör noga bevakas och riskbedömas utifrån den ökade aktiviteten och kommande klimatutmaningar samt att aktivitet under och nära kraftledningen bör minimeras och allra helst undvikas.