Trygghet och tillgänglighet

Säter är en trygg kommun men det finns platser som upplevs som otrygga och det finns invånare som inte känner sig trygga. Det måste alltid vara prioriterat att öka människors trygghet.

Brister i den fysiska tillgängligheten skapar också otrygghet och en känsla av utanförskap.

Känslan av att vissa platser är otrygga liksom hinder för den fysiska tillgängligheten har båda som effekt att de begränsar människors liv och hur de vill och kan leva.

Det ständiga arbetet med att ta bort hinder för tillgänglighet behöver fortsätta. Det gäller inte minst i centrala Säter. Smala trottoarer och ibland trappor för att komma in i butiker blir hinder i vardagen..

  • Kommunen behöver arbeta målinriktat för att öka tryggheten på platser som upplevs som otrygga.
  • Kommunen behöver fortsätta arbetet med att öka tillgängligheten, i samarbete med civilsamhället och fastighetsägare.

Person som håller en annan människas hand

Vi har svaren på dina frågor