Så vill Miljöpartiet använda kommunens resurser

Den 30 november beslutade kommunfullmäktige om budget för Sigtuna kommun.

Miljöpartiets budgetförslag omfattar åtgärder för att kraftigt minska kommunens utsläpp av växthusgaser, utveckla naturområden och öka den biologiska mångfalden. – Satsningar på klimat och miljö handlar alltid också om att framtidssäkra vardagliga frågor om jobb, företagande, rättvisa, trygghet och välfärd, säger Lowe Börjeson, ledamot i kommunfullmäktige.

Miljöpartiet satsar på att en koldioxidbudget, som tydligt visar hur kommunens utsläpp ska minska, ska tas fram. Man satsar på energieffektivisering, en snabbare utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon, högre miljö- och klimatkrav vid byggnation och gör en riktad satsning för att arbetet för biologisk mångfald ska utvecklas i hela kommunen.

– Den eskalerande klimatkrisen och utrotningen av andra arter gräver allt djupare hål i samhällsekonomin. Vi ser problem med till exempel komponentbrist och dyrare livsmedel, det ger generellt sämre förutsättningar för företagande och välfärdsfinansiering, även i vår kommun. Att låta gårdagens utveckling fortsätta innebär att vi bygger in allt större sårbarheter för kommunens företagare och invånare. Nu behöver vi tänka nytt: jobba över partigränser och tillsammans med näringslivet och civilsamhället för att nå uppsatta mål om att bryta fossilberoende och skapa en koldioxidneutral ekonomi, säger Lowe Börjeson.

Bättre förutsättningar för företag

Miljöpartiet vill öka mångfalden i näringslivet och satsar för att skapa ett robust företagande med arbetstillfällen i nya, växande branscher. Man vill ge företagare goda förutsättningar att tackla utmaningar med innovativa lösningar och minskat beroende av fossil energi. Bland annat gör man en satsning på att företag ska kunna ingå klimatavtal med kommunen.

Fortsatta satsningar på förebyggande arbete

Liksom tidigare gör Miljöpartiet kraftfulla satsningar på barn, unga och förebyggande socialt arbete.

– Miljöpartiet tar ansvar för kommunens ekonomi, vårt budgetförslag har ett resultat på närmare 34 miljoner kronor, vilket motsvarar ett överskott på 1 procent. Men det är inte på bekostnad av kärnverksamheter som förskola, skola och omsorg, säger Karolina Windefalk, gruppledare.

Några av förslagen i budgeten:

-Fler socialsekreterare till utredningsenheten och implementering av behandlingsteam.
-Drogtester för att skydda barn, utifrån händelsen med “Lilla hjärtat”.
-Successivt införande av tvålärarsystem i alla grundskoleklasser och skolvärdar på alla högstadieskolor.
-Särskilda undervisningsgrupp med fokus på elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer i alla stadier.
-Naturskolan får fortsatta resurser till sin verksamhet.
-Fritidsgårdar i samtliga kommundelar samt stöd till föreningslivet för att inkludera fler unga för en trygg och jämställd fritid.
-Stöd till föreningar som har nattvandrare, för ökad trygghet.
-Ingen höjning av avgifterna för kulturskola, bad och fritidsaktiviteter – alla ska ha råd att lära sig simma, dansa, måla och spela instrument.
-Ett nytt Allaktivitetshus och resurser för att den unika verksamheten ValstaKonst i före detta simhallen i Valsta ska fortsätta.
-Äldreboendevärdar på särskilda boenden.
-Förbättrade arbetsvillkor och heltid som norm för omsorgspersonalen.
-Resurser till fortsättning av verksamheten med sociala tjänstehundar.
-Borttagande av avgiften för resor till exempelvis daglig verksamhet – individer inte ska drabbas av extra kostnader på grund av funktionshinder.

Här finns Miljöpartiets budgetförslag: Mål och budget 2023 Sigtuna kommun MP Förslag