Det krävs mer pengar till förlossningsvården

Lyssna

Tidigare igångsättning, mer personal och bättre öppettider på obstetriska akutmottagningar. Det är några av punkterna i den strategiska plan som nu antagits för att få ner antalet dödfödda barn i Skåne. Miljöpartiet välkomnar planen, men vill också att mer resurser tillförs förlossningsvården.

Efter larmet om att Skåne har ett ovanligt högt antal fall av fosterdöd har hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat att anta en strategisk plan för att få ner antalet dödfödda barn.

Bland punkterna finns ökad bemanning, bättre öppettider på obstetriska akutmottagningar på kvällar och helger, ett nytt screeningprogram och bättre stöd till riskpatienter. Många av förslagen har Miljöpartiet drivit länge och därför är planen välkommen.

Samtidigt är vi djupt bekymrade över att Alliansstyret i Region Skåne inte tillför mer resurser till förlossningsvården. Den expertgrupp som tagit fram planen är tydlig med att åtgärderna beräknas kosta minst 65 miljoner kronor per år. Men istälet för att tillföra de pengar som krävs väljer  M, C, L och KD att enbart tillföra 3,1 miljoner kronor i år. Istället kan sjukhusen få extra resurser först 2021.

– Det här handlar om liv och död. Då finns det ingen anledning överhuvudtaget att vänta ett helt år med att tillföra extra resurser. Pengarna behövs här och nu, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Hon fortsätter:

– Jag har helt ärligt svårt att förstå hur M, C, L och KD tänker. Nu finns konkreta förslag på hur Region Skåne kan minska antalet dödfödda barn. Vi är ju överens om att det här är bra åtgärder, så varför då inte också tillföra de resurser som krävs? Varför vänta i ett helt år?

Miljöpartiet välkomnar att strategin är tydlig med att ingångssättning ska ske i vecka 41 mot nuvarande vecka 42. En uppmärksammad studie har visat att risken att barnet dör är högre om igångsättningen sker i vecka 42 jämfört med veckan innan.

– Jag har blivit kontaktad av gravida som är väldigt oroliga över att Region Skåne dröjer med att göra den här förändringen. När vi nu vet att risken att barnet dör är högre i vecka 42 är det självklart att Region Skåne ändrar sina rekommendationer. Men en sådan förändring kostar, eftersom fler gravida då kommer att bli igångsatta. Då krävs det att förlossningsvården får mer resurser, annars måste de dra ner på något annat, säger Mätta Ivarsson.

Läs den strategiska planen för att minska antalet dödfödda barn här.