Vansinnigt att Alliansen håller inne 150 miljoner kronor till Skånetrafiken

Skjut till mer pengar till Skånetrafiken för att undvika neddragningarna i kollektivtrafiken. Miljöpartiet i Region Skåne vill att regionstyrelsen agerar och betalar ut 150 miljoner kronor som nu hålls inne av Alliansstyret.

I den internbudget som regionstyrelsen ska anta på torsdagens sammanträde avsätts 150 miljoner kronor i en reserv till Skånetrafiken. Miljöpartiet ser ingen anledning till att regionstyrelsen håller inne på pengarna och kräver istället att pengarna betalas ut till Skånetrafiken redan nu.

– Samtidigt som Skånetrafiken tvingas dra in bussturer och lägga ner busslinjer sitter regionstyrelsen och håller på 150 miljoner kronor. Det är helt vansinnigt! Betala ut de pengarna nu så att vi kan ha en fortsatt väl utbyggd kollektivtrafik även när pandemin är över, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ersättare i regionstyrelsen.

Enligt kollektivtrafiknämndens internbudget som antogs i slutet av november beräknas Skånetrafikens biljettintäkter att minska med 582 miljoner kronor nästa år jämfört med i år. Genom neddragningar på buss- och tågtrafiken räknar nämnden med att spara 235 miljoner kronor. Många av de försämringarna har redan skett eller sker när Skånetrafiken byter tidtabell den 13 december. Då försvinner bland annat en av tre stadsbusslinjer i Eslöv, i Ystad tas söndagstrafiken bort och i Landskrona och Ängelholm dras kvällstrafiken ner.

– Runt om i Skåne tvingas Skånetrafiken försämra kollektivtrafiken. Det är dags för den styrande Alliansen att ta sitt ansvar och se till att Skånetrafiken får en finansiering som gör att de klarar pandemin utan de här försämringarna och utan att det blir trängsel på bussarna, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet ville i sitt budgetförslag i regionfullmäktige tillföra kollektivtrafiknämnden ytterligare 367 miljoner kronor. Med de pengarna hade de neddragningar som nu sker inte behövts.

– Pandemin har slagit stenhårt mot Skånetrafiken. Just nu ska vi inte resa med kollektivtrafiken om vi verkligen inte behöver, men det tar inte bort att regionen måste satsa inför framtiden. För att inte tappa fart på vägen mot det långsiktiga målet att ta marknadsandelar från bilismen måste kollektivtrafiken byggas ut kontinuerligt, även under en tillfällig nedgång som nu, säger Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden för Miljöpartiet.

Dela och diskutera sidan med dina vänner

Starta ett politiskt samtal, vår demokrati mår bra av det!

Kopiera länk: