Energieffektiva kommunala byggnader

Effektivare energianvändning i kommunens byggnader

Att slösa med energi är dåligt både för klimat och ekonomi. Därför vill vi effektivisera energianvändningen i kommunens egna lokaler – och satsa på förnybar energi.

För att minska klimatpåverkan behöver vi fasa ut användningen av fossila bränslen. Men vi ska förstås inte slösa med energin. Genom att minska användningen av energi, exempelvis genom effektivare användning, räcker den förnybara energin till mer. När det gäller kommunala byggnader har kommunen rådighet, det vill säga kommunen kan bestämma över uppvärmning och annan energianvändning.

Dessutom kostar energi pengar, och pengar ska förstås användas förnuftigt. Med minskade energikostnader blir det mer pengar över till annat.

Vi har svaren på dina frågor