Miljöpartiets förslag till preliminära mål och budgetramar för 2018

Sammantaget presenterar vi en ekonomiskt och socialt ansvarsfull budget för fler anställda i skola och äldreomsorg och satsar stort på klimatåtgärder.
Prognos 2017

Läget i flera av kommunens verksamheter är under hård ekonomisk press. Kommunen tappar kompetens och kontinuitet då flera anställda väljer att byta arbetsgivare på grund av icke konkurrenskraftiga löner samt bristande resurser och dålig arbetsmiljö. Antalet uppsägningar på egen begäran där medarbetaren lämnat Strängnäs kommun för en annan arbetsgivare ökade 2015 med över 50 procent och fortsatte öka under 2016.

Sjukfrånvaron fortsätter att öka från redan oacceptabelt höga nivåer. För år 2016 landade den totala sjukfrånvaron på 10,2 procent vilket är högst i Sverige. Första tertialen 2017 var sjukfrånvaron 10,6 procent.

Prioriteringar 2018

En förutsättning för god ekonomisk hushållning är en balans mellan utvecklingen av intäkter och kostnader. En befolkningsutveckling där en allt större andel äldre ska försörjas av förhållandevis färre i arbetsför ålder är en stor utmaning för kommunen. För att möta den utmaningen behöver vi ständigt söka nya sätt att jobba och ta till oss av ny teknik och framsteg i omvärlden så att vi kan leverera nödvändig service så kostnadseffektivt som möjligt.

Samtidigt står vi inför det välkända tjänstedilemmat. Tjänstesektorn har av förklarliga skäl svårt att effektivisera i samma utsträckning som industrin, vilket leder till att tjänsteintensiva branscher, som den offentliga sektorn har svårt att hänga med i pris- och löneutvecklingen.

För en långsiktigt hållbar välfärd i kommunen är det ett måste att nämnderna får en budgetram som de klarar att följa med nödvändiga löne- och prisökningar, god arbetsmiljö samt bibehållen och i vissa fall krav på ökad kvalitet.

Kommunen behöver vända den negativa trenden med höga sjukskrivningstal och kompetensflykt. Flera yrkesgrupper kommer inom överskådlig framtid att bli en allt större bristvara på arbetsmarknaden och konkurrensen om dessa nyckelkompetenser hårdnar. Att betraktas som en attraktiv arbetsgivare med ett acceptabelt löneläge och bra arbetsmiljö med rimlig arbetsbelastning kommer att vara en nyckelfaktor för upprätthållandet av den kommunala välfärden. Det är även en jämställdhetsfråga då flera av de kvinnodominerade yrkesgrupperna är de mest underbemannade.

Vi väljer därför i vår budget att fokusera på faktiska förbättringar gällande bemanning och kvalitet där det gör störst skillnad, i skolan och äldreomsorgen. Utöver detta finns fortfarande en central post på 5 miljoner kronor för särskilda riktade lönesatsningar att fördela under året.

En reserv på 9,9 mkr för förändrade skatteprognoser och oförutsedda händelser har budgeterats. Totalt tillför Miljöpartiets förslag till budget 43,6 miljoner kronor till nämnderna jämfört med majoritetens förslag.

Kommunfullmäktige har idag, trots den stora omställning som ligger framför oss, inget mål för klimatutsläppen. Vi lägger till ett sådant mål med sikte på att bli en klimatpositiv kommun senast år 2030. I övrigt har vi samma fullmäktigemål som majoriteten.

För att kunna finansiera nödvändiga investeringar till följd av befolkningsutvecklingen och för att begränsa och anpassa oss till klimatförändringarna är det viktigt att budgeten visar ett långsiktigt positivt resultat. En robusthet i ekonomin är även nödvändig för att hantera tillfälliga konjunktursvängningar.

Miljöpartiets budget har ett resultat om 20,1 miljoner kronor, motsvarande 1 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. Självfinansieringsgraden på investeringarna är 100 procent och vi betalar av 4 mkr på kommunens låneskuld. Ökningen av skatteintäkter bygger på Sveriges kommuner och landstings (SKL) skatteprognos per 27 april 2017 och en befolkningsutveckling på 1,5 procent. En ökning av skattesatsen på 30 öre tillför 24 miljoner kronor ytterligare. 30 öre i skattehöjning motsvarar 30 kr i månaden per 10 000 kr bruttolön vilket vi bedömer att många medborgare tycker att de kvalitetshöjningar vi genomför är värda.

Riktade satsningar i Miljöpartiets budgetförslag för 2018

Barn- och utbildningsnämnden

Majoritetens budget innebär en sänkning av elevpengen med 16 miljoner kronor. Strängnäs kommun lägger redan 23 mkr mindre på undervisning i grundskolan än förväntat och vi har 20 procent lägre personaltäthet än vi hade år 2013. Personaltätheten är även 20 procent lägre än riksgenomsnittet. Med tanke på arbetsmiljön, de höga sjuktalen och personalflykten så anser vi att det är vansinne att sänka elevpengen. Vi befarar att det bara är en tidsfråga innan den låga personaltätheten på allvar kommer att synas även i skolresultaten.

Vi höjer istället elevpengen med 16 mkr i form av en fördubbling av den socioekonomiska viktningen (ofta benämnd SALSA) från nuvarande 5 procent av elevpengen (16 mkr) till 10 procent (32 mkr). Att detta behövs för att skapa en mer likvärdig skola är något som de rektorer vi intervjuat har varit väldigt tydliga med.  Kommunen kompenserar idag inte för elevernas bakgrund i tillräcklig utsträckning för att ge alla elever samma förutsättningar att lyckas. Det syns tydligt om man jämför det förväntade utfallet i skolresultat med det faktiska utfallet. Vissa skolor får mindre i ersättning i förhållande till arbetsinsatsen.

Barn med särskilda behov får idag inte alltid det stöd de behöver och har rätt till. Detta på grund av bristande kompetens och för lite resurser. Det skapar inte bara ett stort lidande för de enskilda eleverna och deras anhöriga. Det genererar även högre samhällskostnader i form av föräldrar som inte kan jobba heltid, sjukskrivningar och elever som hamnar i utanförskap. Vi höjer tilläggsbeloppet för barn i behov av extra stöd med 1 miljon kronor (från 5 till 6 mkr).

Totalt tillför vi 33 miljoner kronor till skolan jämfört med majoritetens budget.

Socialnämnden

Socialkontoret bedömer att omkring 285 äldre på särskilt boende är i behov av demensplats men idag finns bara 89 platser. Det innebär att omkring 200 dementa bor på ett boende där bemanningen är allt för låg med högre arbetsbelastning för personalen och sämre omsorg för de boende som följd. Vi behöver därför successivt öka antalet platser med demensbemanning och finansierar i 2018 års budget en ökning med 30 platser till en kostnad av 5 miljoner kronor.

Vi tillför ytterligare 5 miljoner kronor för att öka bemanningen generellt på särskilt boende. Strängnäs kommun har en betydligt lägre bemanning än riksgenomsnittet och det märks även i att vi har väldigt höga sjukskrivningsnivåer.

Hemtjänstens larmpatrull behöver 3 miljoner kronor för att kunna hålla inställelsetiden på max 40 min trots kraftig ökning i antalet larm senaste tiden. Detta för att brukaren ska kunna känna trygghet med att någon dyker upp i rimlig tid när de larmar. Allt fler äldre bor kvar hemma längre med hemtjänst i stället för att bo på särskilt boende och detta är en konsekvens av det.

Totalt tillför vi 13 miljoner kronor till äldreomsorgen jämfört med majoritetens budget.

Samhällsbyggnadsnämnden

Vi gör en rejäl klimatsatsning på 12 miljoner kronor för konkreta klimatreducerande åtgärder och vår avsikt är att permanenta satsningen till dess att kommunen är fossilfri. I övrigt har vi samma investeringsbudget för kommunen som majoriteten varför vi av pedagogiska skäl redovisar klimatsatsningen i nämndens driftbudget.

Kommunstyrelsen

Flera rapporter har kommit om att bussen från Härad är full på morgonen och att skolbarnen inte kan sitta bältade i bussen. Ibland har de inte ens fått stiga ombord. Vi avsätter 0,5 miljoner kronor för en extra buss. Övriga tider kan bussen förstärka andra turer i anslutning till tåget, där det också finns ett stort behov i samband med utökade tågavgångar 2018.

​Vi budgeterar 0,1 mkr för en inventering av förskolorna beträffande giftiga byggmaterial och en handlingsplan för sanering.

​Vi behåller turismutvecklingen men avvecklar i övrigt näringslivskontoret och sparar då 5 mkr.  Sammantaget blir det 4,4 mkr mindre till kommunstyrelsen än med majoritetens budget.

​Budgetförutsättningar

Vid beräkningen av budgetramar för år 2018 ligger budget 2017 till grund. Budgetförutsättningar;

·      Skatteprognosen bygger på Sveriges kommuner och landstings (SKL) bedömning av skatteunderlaget per 27 april 2017.

·      Skatteintäkter baseras på en höjning av den kommunala skattesatsen med 30 öre till 22,03 kronor.

·      Befolkningsökning med 1,5 %.

·      Generella löneökningar med 2,0 %.

·      Prisökning för varor och tjänster med 2,0 %.

·      Prisökning för köp av verksamhet med 2,48 %.

·      Intäktsutveckling på 2,0 %.

·      I nämndernas driftbudgetramar ingår kompensation för demografiska volymökningar.

·      Pensionskostnader, avskrivningar, tomhyror och exploateringsvinster budgeteras centralt.

·      Nämnderna ersätts för kapitalkostnader när investeringar tas i bruk.

·      Riktade och beviljade statsbidrag öronmärks till de berörda nämndernas verksamheter utöver tilldelade ramar.

·      Resultat 20,1 mkr.

·      Resultat av skattenetto 1,0 %.

·      Självfinansieringsgrad på investeringar 100 %.

·      Låneskulden per invånare minskar.

Miljöpartiet de gröna i Strängnäs föreslår kommunfullmäktige besluta att

1. anta Miljöpartiets förslag till mål och budget för år 2018,

2. den kommunala skattesatsen för år 2018 ökas med 30 öre till 22,03 kronor.

Ragnar Lindén (MP)

Se budgetdebatten HÄR (Klicka fram till ärende 10)