Ny styrelse i Miljöpartiet de Gröna i Södermanland

Den 25 mars 2018 höll Miljöpartiet de Gröna i Sörmland årsstämma. På stämman valdes den nya styrelse som ska leda partidistriktet genom valrörelsen. Ordförandeposten delas mellan Anna Wåhlström (Nyköping), landstingsråd och förstanamn på partiets lista till landstingsvalet, och Linus Lakso (Eskilstuna), ledamot i partistyrelsen på riksnivå och förstanamn på partiets lista till riksdagsvalet. De valdes enhälligt på årsstämman, där stämningen var god och förväntansfull inför den kommande valrörelsen.

– Vi är ett parti som går framåt i valet med starka frågor som rör människans förutsättningar att bygga en god framtid för oss och våra barn, säger Anna Wåhlström och Linus Lakso.

– Vi står inför ett akut klimathot. Nu måste vi göra allt vi kan för att snabbt ställa om till ett hållbart samhälle. I regeringen genomför vi redan den kraftfullaste klimat- och miljöpolitiken någonsin. Det måste vi fortsätta med och för att nå klimatmålen.

– På regional nivå har vi länge arbetet med att stärka folkhälsan. Särskilt viktigt är allas lika rätt till en god och jämlik vård och en god arbetsmiljö för vårdpersonalen. Vi växlar även upp arbetet för en levande landsbygd. Ska vi nå de mål som satts upp för miljö och social hållbarhet så behöver dialogen utvecklas mellan invånarna, företagen och den offentliga sektorn i Sörmland, säger Anna Wåhlström.

Nya i styrelsen är även Maria Arman, gruppledare MP Trosa, Sandra Landin, gruppledare MP Oxelösund samt Nadim Hassen, Nyköping, ersättare i landstingsstyrelsen.

Kvar sedan tidigare sitter Ylva Franzén (Nyköping), kassör, Ulf Isaksson (Eskilstuna), landstingspolitiker, Björn Siljeström (Strängnäs) och Madeleine Bilberg, gruppledare MP Strängnäs, liksom Marielle Lahti, gruppledare MP Eskilstuna och riksdagskandidat och Ruben Bobadilla (Flen).

För mer information:

Anna Wåhlström, distriktsordförande, 073-868 02 70