Gruppledarens månadsbrev – Februari
Det har tidigare tagits beslut om att kommunen enbart ska köpa in miljöbilar. Kommunen slog då fast att kommunens definition på miljöbilar är att de är el-, elhybrid- eller biogasbilar. Under 2011-2012 har 19 personbilar köpts in. Av dem är det endast en som har uppfyllt kraven!
Beslut och uppföljning
Resultatet är tråkigt, och det får tjäna som exempel att uppföljning av beslut är mycket viktigt. Som förtroendevald räcker det inte enbart att fatta kloka beslut. Du måste även se till att det finns bra uppföljning, och att det finns åtgärder som korrigerar felaktigheterna. Just i detta fall har jag fått besked om att åtgärder vidtas. Hur utfallet blir får jag återkomma till.
Bostäder ger bättre förutsättningar för näringslivet
Kommunen håller på att arbeta fram en ny näringslivsstrategi. Den nuvarande börjar få lite väl många år på nacken. I förslaget till ny strategi slås fast att ambitionen är att Sollentuna ska ha Sveriges bästa företagsklimat. Prioriterade områden för att nå dit är bland annat att kommunen ska bli lättillgänglig och att IT-infrastrukturen ska vara god. När strategin arbetades fram påtalade jag att även tillgången på bostäder är central för företagarna. När det är svårt att få tag på bostad är det svårare för företagarna att få tag på anställda. Den synpunkten har nu arbetats in i strategin. Majoriteten i kommunstyrelsen såg dock inte behovet att särskilt tillgången till hyresrätter är viktig för näringslivet. I Sollentuna är det svårt att få tag i en hyresrätt. Det gör det svårare för företag i branscher där lönerna inte är så höga att få tag på personal. Även företag som behöver expertkompetens som enbart är här på tillfälliga anställningar har det besvärligare. Men majoriteten kanske hävdar att Förbifart Stockholm är lösningen om de tror att den ska göra det möjligt för arbetstagare från södra delarna av Stockholm att pendla hit?
Kraftledningar och Förbifart
Nu har kommunen blivit varse om att Förbifart Stockholm kommer leda till fler höga kraftledningsstolpar. På grund av motorvägen måste ledningar flyttas, och eftersom det är ont om mark måste de fösas ihop på höjden. Det gör att vi kommer se fler av de högre 60-meters stolparna i vårt landskap.
Fler resenärer till kollektivtrafiken kräver samspel
Så gott som alla vill att kollektivtrafikandelen ska öka och i landstinget har man satt upp ett mål om det. Samtidigt räknar vi med en befolkningsökning på 25-30 procent till 2030. Det sammantaget ställer stora krav på ökad kapacitet i kollektivtrafiken. Dock pekar nuvarande prognosmodeller på sjunkande kollektivtrafikandel. Detta även om SL:s presenterade plan om ett utvecklat stomnät (spårtrafik och blåbussar), vilka idag står för 75 procent av kollektivtrafikarbetet i länet, genomförs. För Sollentunas del innebär det utvecklade alternativet en ny busslinje från Vällingby, via Kista och Helenelund till Danderyd och en annan linje från Arninge, via Täby, Sollentuna, Hässelby och Skärholmen till Tyresö. Enligt SL:s prognoser är en kombination av det utvecklade stomnätet med ekonomiska styrmedel nödvändigt om målet ska nås. Det är något att ta fasta på i det politiska arbetet på alla nivåer. Exempel på ekonomiska styrmedel är trängselavgifter, parkeringsavgifter och ett minskat reseavdrag. Att se över reseavdraget motiveras även av att ungefär hälften av alla reseavdrag är idag felaktiga.
Vänligen
Peter Godlund
Gruppledare (MP)