Gruppledarens månadsbrev – juni 2015
Bränslecellsbilen – framtidsbilen?
Jag var inbjuden till en återförsäljare av Hyundai-bilar. De har just lanserat en bränslecellsbil. Dessa bilar drivs av vätgas och släpper enbart ut vatten genom avgasröret. Fördelen med detta bränsle, förutom att det är rent och förnyelsebart, är att transportbehovet minimeras och att energin lagras i själva bränslet. Ett vindkraftverk i Sverige kan tillverka vätgasen ur vanligt vatten när det blåser, och bilen kan därefter rulla vid ett senare tillfälle när det kanske är helt vindstilla. Just nu håller förutsättningarna på att undersökas för detta i Falkenberg, Piteå och på Gotland där det finns stora utbyggnadsplaner för vindkraft, men avsättningen för elen i det lokala nätet inte är lika stor. Power to Gas heter konceptet.
Bränslecellsbilen slipper elbilens tunga och dyra batterier, som dessutom får sämre laddningsförmåga med tiden. Med en tankning av vätgas kommer man 50 mil. Problemet för bilägaren är att det idag inte finns många ställen att tanka vätgasen på i Sverige. I september öppnar dock ett ställe på Arlanda, vilket förbättrar möjligheten för företag i norra storstockholmsområdet att köpa en bränslecellsbil. Det rullar för närvarande fyra sådana Hyundai-bilar i Sverige idag, och de kostar cirka 630 000 kronor. I slutet av 2016 kommer även Toyota lansera en bränslecellsbil i Sverige.
Urbanisering i Nyköping
Årets Mälarting hölls i Nyköping. Jag fick där lyssna till spännande föredrag om urbanisering, som var årets tema. Urbaniseringen går med rasande takt på jordklotet. I början av 1800-talet bodde 3 procent av jordens befolkning i stad. 100 år senare hade så många som runt 17 procent flyttat in till en stad. Efter ytterligare 100 år bor nu fler än hälften i stad. I Sverige bor 85 procent av vår befolkning i tätort. Det som skiljer den moderna tiden från 1900-talet är att folk inte längre flyttar till jobben. Det är jobben som flyttar dit människorna finns. För att bli en framgångsrik kommun är det därför så mycket viktigare att vara en plats där folk vill bo, än att vara en kommun med bäst företagsklimat. Faktorer som tolerans och estetik är därmed avgörande faktorer för hög skattekraft och befolkningstillväxt.
Bygga i trä
Jag deltog på GS-fackets seminarium om trähus. Bortsett från att förbundet får anses partiskt, visade de vilket underbart byggmaterial trä är. Det går fortare att uppföra ett trähus än ett betonghus, arbetsmiljön är så mycket bättre och koldioxidutsläppen blir mycket mindre. Det senare har blivit en mycket viktigare faktor nu för att minska dessa utsläpp ytterligare. Att värma upp ett modernt hus idag orsakar mindre utsläpp än vad som släpps ut under byggprocessen om huset är av betong. I Sundbyberg har Folkhem byggt ett åttavåningshus som jag fick besöka. Att vara i en träbyggnad ger en helt annan känsla än att vara i ett betonghus. Det är mycket tystare och ger ett varmare intryck. För 20 år sedan släpptes förbudet att bygga höghus i trä. Att byggstommen är i trä medför inte ökad brandrisk då träet är så kompakt att syre inte kommer in i träet. Syre är en förutsättning för att elden ska kunna sprida sig. I Växjö har bestämts att 50 procent av alla hus ska ha trästomme. Det borde även Sollentuna klara!
Sommar!
Jag kommer nu göra ett sommaruppehåll med skrivandet och vill här passa på att önska dig en trevlig sommar!
Peter Godlund, Gruppledare (MP)
