Gruppledarens månadsbrev – november 2014

Gruppledarens månadsbrev – november 2014

 

Hur en minoritet blev majoritet

Jag satt på åhörarbänk vid mandatperiodens första landstingsfullmäktige. Mötet utsåg styrelse för de kommande fyra åren, men före det skulle antalet ledamöter i styrelsen fastställas. Förslaget från oppositionen var att antalet även fortsättningsvis skulle vara 19 ledamöter. Med det antalet blir nio av dem borgerliga, nio kommer från MP, S och V, och det sista mandatetet skulle tillfalla SD – som därmed blir vågmästare precis som de är i fullmäktige. De borgerliga hade dock räknat ut att om styrelsen utökades med en stol tillfaller den dem, vilket skulle göra att det kunde bli 10-10, som sämst för dem, i omröstningar. Regeln säger då att ordföranden har utslagsröst, och ordföranden är moderat. Deras förslag måste dock gå igenom i fullmäktige där de är i minoritet. Votering begärdes. Med stor förvåning ser jag då att sverigedemokraterna lägger ner sina röster och därmed gör så de själva tappar sin vågmästarställning i landstingets mäktigaste organ. Ett fullständigt obegripligt och naivt agerande.

 

Särbegåvade elever har också rätt till undervisning

I skolans värld pratas det ofta om hur elever som inte når kunskapsmålen ska stöttas, vilket är bra. Men en ofta bortglömd grupp är de särbegåvade eleverna. Dessa elever utmärker sig genom att kontinuerligt förvåna omvärlden kunskapsmässigt och tillämpningsmässigt genom sin osedvanliga förmåga i ett eller flera områden. Man brukar säga att det i genomsitt finns ett sådant här barn i varje klass. Misslyckas skolan med att ge dessa elever utmanande uppgifter finns risken att de tappar lusten till lärandet – och att de går miste om förutsättningarna som behövs för att lyckas på högre nivå i utbildningsväsendet. I samarbete har nu kommunen tagit fram en handlingsplan för hur skolan ska bemöta dessa elever. För ett par år sedan föreslog Miljöpartiet i kommunfullmäktige att Sollentuna ska ordna en frivillig sommarskola för utvalda duktiga elever. Vinsterna med detta är att det är hedrande att bli utvald av lärarna (bli synliggjord), möjligheten att få träffa andra på samma nivå (eleven blir medveten om att den inte är ensam), att möjlighet ges till att gå djupare i ämnena (ta vara på resursen eleven besitter) och att den undervisningen dessutom är lärarledd (i den ordinarie undervisningen är det troligen alltför vanligt med självstudier för dessa elever ). Men förslaget blev tyvärr nedröstat i kommunfullmäktige.

 

Näringsdepartementet och bostadsministern

Näringsdepartementet valde att höra av sig till mig. Det gjorde att jag märkte på ett påtagligt sätt att Miljöpartiet nu sitter i regeringsställning. Frågan som ligger på vår bostadsministers bord för avgörande är om det kvarvarande strandskyddet på en bit av norra stranden till Väsjön också ska upphävas. Kommunen tycker det. Miljödepartementet tycker att det ska vara kvar, bland annat för att det obebyggda området bidrar till att underlätta för djur och växter att sprida sig mellan de två naturreservaten som finns i området. Jag framförde att regeringen måste se till helheten och bibehålla det utökade strandskyddet vid Fjäturen istället. Då tryggas en viktig spridningskorridor, en bussgata kan byggas vilket medför att bostadsområdet kan förses med en busslinje och det går att kombinera bostadsutbyggnad med att säkra den biologska mångfalden. 

 

Peter Godlund, Gruppledare (MP)

Relaterade nyheter

Sollentuna, 7 juli 2018

Gruppledarens månadsbrev – Juni och Juli 2018

Sollentuna, 8 maj 2018

Gruppledarens månadsbrev – Maj 2018

Sollentuna, 11 april 2018

Gruppledarens månadsbrev – April 2018

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter