Miljöpartister i Sollentuna!

Så här strax innan midsommar vill jag passa på att tacka för året som varit och hälsa er en grön och skön sommar.

Valet i höstas

Den stora händelsen under perioden var givetvis valet i höstas som resulterade i förändrade förutsättningar för oss, vi fick tre ordinarie platser i kommunfullmäktige och två ersättarplatser (mot fem + tre i förra valet). Dessutom har nämndsammansättningen förändrats i kommunen så tiden efter valet har varit en inkörningsperiod för oss alla. Klimat- och miljöpolitiken är uppe på agendan hos de flesta och allt fler är oroliga över vilken värld vi lämnar över till våra barn och barnbarn.

Gå från ord till handling

Utmaningen nu är inte att väcka medvetandet eller få upp klimat-och miljöfrågorna på bordet utan att se till att ord blir till handling vilket är svårare, tuffare och kräver en del mer eller mindre obekväma beslut. Miljöpartiet ser till att orden inte stannar på bordet eller i datorn utan vi jobbar hela tiden för att klimat-och miljöfrågorna blir verklighet i vår vardag. Sollentuna har många klimat-och miljödokument och höga ambitioner men som sagt att göra det till verklighet är nästa steg. Nu stundar en ny period då vi kan börja jobba med detta i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och i nämnderna.

Medlemsmöte den 28/9

Vi kommer att kalla till ett medlemsmöte lördag den 28/9 då vi tänker diskutera vilka frågor vi ska driva under kommande mandatperiod och vi vill att alla medlemmar ges möjlighet att påverka och delta. Vi utgår då från vårt valprogram och valmanifest samt de mandat vi nu har i olika nämnder. Vi har ökat antal medlemmar under året till ca 80 stycken och det vore väldigt kul om fler vill engagera sig och påverka vad vi ska jobba med så skriv in den 28:e september i almanackan.

Styrelsen önskar er alla en riktigt grön och skön sommar!

Per Wångstedt, ordförande