Konstgräs skadar haven

Kommunen tar större hänsyn till konstgräsplanernas skador på haven efter initiativ från Miljöpartiet!
Plast tar lång tid att bryta ner i naturen. Därför blir det allt mer plast i haven. Snart finns där lika mycket plast, som det finns fisk. Den näst största källan till plast i haven från Sverige är från konstgräsplaner. (Största källan är väg- och däckslitage från trafiken.) Plasten från konstgräsplanerna kommer från granulat, gummikorn som läggs i gräsmattan för att skapa dämpning och se till att plaststråna står rakt upp, som naturligt gräs gör. När det regnar följer sedan gummikorn med regnvattnet ner i havet. Nedbrytningsprocessen där tar flera hundra år.

I Sverige finns ungefär 900 konstgräsplaner. Cirka 10 av dem finns i Sollentuna. Med andra ord har vi relativt många planer här. De fem äldsta börjar nu bli så gamla att de måste bytas ut.

Inför det beslutet krävde Miljöpartiet i kultur- och fritidsnämnden och i trafik- och fastighetsnämnden att få mer information om vilka handlingsalternativ som finns.

När de första konstgräsplanerna anlades för över 10 år sedan använde kommunen återvunna nermalda bildäck som granulat. På grund av gifter i gummit från bildäcken har Sollentuna därför gått över till annat material på de nyare fotbollsplanerna.

Det finns även naturmaterial, så som kork och sand, men Svenska fotbollsförbundet godkänner enbart de olika plastmaterialen. http://fogis.se/anlaggningarenor/underlag/konstgras/regelverk/

Regeringen har nyligen givit Naturvårdsverket i uppdrag att ge stöd till Sveriges kommuner i materialvalet för att minska miljöpåverkan från konstgräsplanerna. http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Regeringsuppdrag/Identifiera-och-foresla-atgarder-mot-utslapp-av-mikroplaster-i-havet/Bestallargrupp-for-konstgrasplaner/

Så länge det inte finns några bra alternativ till plasten gäller det därför att se till att så lite granulat som möjligt lämnar fotbollsplanerna. Det kan göras genom rening av dagvattnet före det rinner vidare ner i dagvattensystemet och sedan vidare ut i havet.

Efter diskussionen i trafik- och fastighetsnämnden beslutade en helt enhällig nämnd att kommunen kommer utföra byte av konstgräs, men endast under förutsättning att dagvattenhanteringen säkerställs. Hur detta ska göras kommer nu kontorets tjänstemän att få återkomma till efter sommaren, och före konstgräsmattorna läggs.

Med det beslutet kommer plastutsläppet till haven från Sollentuna att drastiskt minska – och det är helt tack vare att Miljöpartiet lyfte upp och synliggjorde problemet!