Ny skola på Eriksbergsskolans plats riskerar barns hälsa

”Som miljöpartister kommer vi inte ställa oss bakom ett förslag som riskera barnens hälsa och framtid.”
Det skriver nämndrepresentanter från Miljöpartiet i frågan om en eventuell flytt av Eriksbergsskolan till Näckan. Insändaren publicerades i lokaltidningen Vi i Sollentuna och är ett bemötande av tidigare inlägg i tidningen.

Vilken agenda har de som vill bygga ny skola i Eriksberg?

”Barnen, vår framtid, är viktigare än prestige och pengar.” Så stod att läsa i en insändare i mars något som nog ingen kan motsätta sig. Skribenten pläderar för att den uttjänta Eriksbergsskolans ska ersättas av ett nybygge på dagens plats. Men bryr sig de som föreslår denna lösning verkligen om barnens framtid? Eller finns det underliggande agendor?

Barn är extra känsliga för luftföroreningar och buller. Dagens skolgård har på ena sidan ca 70 meter till en av Sveriges mest trafikerade vägar och på den andra sidan ca 40 meter till en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor. De flesta inser nog att en sådan placering minst sagt är olämplig.

Här överskrids redan idag miljökvalitetsmålen för buller, partiklar och kväveoxid och prognoserna lovar ingen bättring. Tvärtom, de ökande trafikvolymerna på E4:an leder till högre föroreningar och buller i området, även om man tar hänsyn till planerad Förbifart och förväntad teknikutveckling. Och när de två ytterligare järnvägsspår som Trafikverket vill bygga genom Helenelund blir verklighet kommer bullersituationen bli ännu värre. Vi tror inte att någon förälder vill sätta sina barn i en sådan skolmiljö.

Näckan har lanserats som alternativ av några partier. Där finns utrymme för en ny skola som lämnar större delen av området opåverkat. Enligt idéerna detaljplaneförslaget går det t.o.m. att ordna ett större sammanhängande grönområde än dagens!

Ett annat alternativ är en placering utanför närområdet. Ett tredje, som vi absolut inte kan tänka oss, är att kommunen köper upp eller med tvång skaffar behövlig mark någonstans i området.

Men ett är säkert, som miljöpartister kommer vi inte ställa oss bakom ett förslag som riskera barnens hälsa och framtid. Liksom insändarskribenten anser vi att barn är viktigare än prestige och pengar. Och vi beklagar att folkpartiet och socialdemokraterna har förenat sig med Sollentunapartipopulisterna i sin strävan att fiska röster bland villaägarna runt Näckan.

Peter Godlund, Kommunstyrelsen

Bengt Cedrenius, Miljö- och byggnadsnämnden