Nytt förslag på plats för Eriksbergsskolan

Placering av en ny grundskola i Helenelund centrum kommer att utredas. Det beslutades på kommunstyrelsens senaste möte. Det tycker Miljöpartiet är bra eftersom en ny skola på Eriksbergsskolans gamla plats inte kan accepteras. Här är protokollsanteckningen från Miljöpartiets representant i Kommunstyrelsen.

Ang utredning av ny skola i Eriksbergsskolans ”upptagningsområde”

Fastigheten där Eriksbergsskolan ligger är utsatt för både buller och dålig luft. Bullervärdena översider riktvärdena, och miljökvalitetsmålen överskrids vad gäller partiklar och kvävedioxid. De förhållandena är olyckliga för en placering av en skola då barn är särskilt sårbara för buller i sin inlärningsmiljö, samt att barnen befinner sig i en fas där lungorna inte är fullt utvecklade vilket gör att barn även är extra utsatta för luftföroreningar.

Fastigheten nås av buller från flera håll, vilket gör det svårt att ”bygga bort” bullret med hjälp av huskroppen för att få en lugn sida. Staten har även varslat om att ytterligare två järnvägsspår kan bli verklighet i närområdet. Ur ett 20-års perspektiv tyder tyvärr prognoser på att fler bilar kommer tillkomma på E4an. Det finns därför uppenbar risk att situationen förvärras.

Med dessa fakta klara, och med barnens bästa för ögonen, kan inte Miljöpartiet acceptera att den nyrenoverade Eriksbergsskolan förläggs på skolans nuvarande plats. I ett tätbebyggt område är det svårt att hitta alternativa platser för en skola. Den utredning som gjorts har pekat ut ett område i Eriksberg/Fågelsången som det bästa. En ytterligare plats ska nu studeras mer ingående, i Helenelunds centrum. Miljöpartiet kommer med intresse följa detaljplaneprocesserna för att slutgiltigt kunna ta ställning till vilken av dessa platser som blir den bästa ersättningsplatsen för Eriksbergsskolan.

Peter Godlund (MP), ledamot Kommunstyrelsen

Läs mer: http://www.sollentuna.se/Nyheter/Nyheter/NYHET—Om-kommunen/Ett-nytt-affarscentrum-och-skola-planeras-i-Helenelund/