Okunskap och nonchalans styr fullmäktiges miljöarbete
Världsbanken presenterade inför klimatkonferensen i Doha en ny rapport som visar att koldioxidutsläppen i världen fortsätter att öka varje år och att jorden är på väg mot en medeltemperaturökning om fyra grader Celsius. Det motsvarar en fördubbling jämfört med den överenskommelse som världens stater ställde sig bakom vid klimatkonferensen COP 15 i Köpenhamn år 2009.
Enligt rapporten gör världens nationer alltför lite för att de mänskliga utsläppen av växthusgaser ska minska. Och vad värre är, rapporten slår fast att även om utsläppen skulle minskas lika mycket som världens nationer idag säger sig vara överens om för att nå tvåprocentmålet, riskerar jordens medeltemperatur att öka med 3,5 till 4 grader Celsius. Genomförs inte dessa beslutade internationella åtaganden kommer sannolikt temperaturökningen att bli ännu högre. Hur detta kommer att påverka naturen, inkluderat människan, är apokalyptiskt.
Världsbankens chef Jim Yong Kim skriver i sitt förord: Jag hoppas att den här rapporten kommer att chockera och tvinga fram en förändring. Detta milda diplomatspråk säger han översatt till klarspråk att det krävs att världens beslutsfattare omgående radikalt förändrar sin politik om världen ska ha någon som helst chans.
Men som politiken bedrivs idag ser det ut som hans förhoppning inte kommer att uppfyllas! Jordens medeltemperatur kommer att fortsätta att öka och med det följer allt fler av människan orsakade så kallade naturkatastrofer. Doha-mötet blev ett totalt politiskt misslyckande. Det finns inte en chans längre att nå det omhuldade 2-gradersmålet, vi är på väg mot en 4-gradersökning i rask takt.
Jim Yong Kim hade förmodligen varken Förbifart Stockholm eller Sollentunas politiker i tankarna när han skrev sitt förord. Han riktar sig generellt till aningslösa politiker och mot alla miljöförstörande projekt. Men Förbifart Stockholm är ett typexempel som visar hur dagens politiker struntar i den miljöpåverkan deras beslut leder till. I stället för att ta sitt långsiktiga ansvar prioriterar de en kortsiktig miljardrullning som de påstår ska skydda näringsliv och skattebetalare. Därför negligeras världsbankschefens vädjan när kommunfullmäktige beslutar om genomförandeplanen för Förbifart Stockholm.
Förbifarten är det tveklöst största miljöpåverkande projekt som politiken haft att ta ställning till i Sollentuna. Alliansens, socialdemokraternas och sollentunapartiets brist på kunskap framträdde i klar blixtbelysning liksom tomhet i deras miljöengagemang. Deras företrädare hade uppenbarligen ingen aning om världsbankschefens vädjan. Och dessvärre, av debatten verkade som att de inte ens tagit till sig (eller läst?) innehållet i det omfattande beslutsunderlaget. Då hade de kunnat läsa om den enorma miljöpåverkan vägen har. Där presenteras också den bräckliga ekonomiska grund projektet vilar på. Här är något av vad de missat:
- Riksrevisionsverket uttalar att ökad bilanvändning strider mot Sveriges miljöpolitik.
- Naturvårdsverket avstyrker projektet av miljöskäl.
- Enligt RUFS och Stockholmsöverenskommelsen bygger finansieringen av Förbifarten på den trängselskatt som trafikanterna ska betala. För att få ekvationen att gå ihop krävs en rejäl trafikökning, ca 70 procent till år 2030. Att en sådan trafikökning helt strider mot alla regionala och nationella utsläppsmål verkar vägförespråkarna inte ha en tanke på!
- I båda dessa utredningar, som alliansen och socialdemokraterna ställt sig bakom, betonas behovet av att minska trafiken för att kunna nå klimatmålet. Förmodligen är det därför deras företrädare helt oblygt påstår att de vill bygga vägen för att minska trafiken och utsläppen. Samtidigt som de tiger om att den ekonomiska kalkylen bygger på att trafiken måste öka rejält för att de miljarder bygget kostar ska kunna tas in via trängselskatten!
- Många tror kanske att trängseln kommer att minska med Förbifarten. Men ingenstans i världen har trängseln försvunnit genom att bygga fler vägar, istället har biltrafiken ökat. Detta bekräftas också av prognosen i Stockholmsöverenskommelsen som förutsäger att år 2030, med utbyggd Förbifart, kommer trängseln på regionens vägar att ha ökat minst 5 gånger jämfört med dagens situation. Argumentet att vägen kommer att förbättra situationen för bilisterna är ren desinformation från de partier som står bakom överenskommelsen. Däremot är de helt överens om att deras vägsatsningar leder till att kollektivtrafikens andel av resandet kommer att minska.
- I underlaget kan man också läsa att ”Förbifart Stockholm byggs främst för den regionala trafiken, för att knyta ihop de norra och södra delarna för arbetspendling med bil”. Det är nog inte många som håller med alla de vägförespråkare som hävdar att vägen behövs av miljöskäl, att ökad bilpendling är en miljöförbättrande åtgärd!
Sammanfattningsvis kan man konstatera att Förbifart Stockholms finansiering bygger på en 70-procentig trafikökning, vilket ger ökad trängsel på vägarna och ökad klimatpåvekan. Men samma partier som vill bygga vägen säger samtidigt att vägtrafiken måste minska för att klimatmålet ska klaras. Hur tänker de?
Självklart ställer Miljöpartiet inte upp på detta projekt. Vårt ställningstagande bygger på omsorg om miljö och framtida generationer. Vi är heller inte beredda att medverka till att de 50-60 miljarder som projektet minst beräknas kosta ska satsas på föråldrad infrastruktur. Det är inte bilen som står för framtiden i vårt snabbt växande urbana samhälle, lösningen finns i kollektivtrafiken.
Än är det inte för sent att stoppa projektet, alternativen ligger redan färdiga. Med politisk vilja går det snabbt att styra om vägmiljarderna till en utbyggd och förbättrad kollektivtrafik. Färdiga planer finns redan men alliansen vill inte genomföra dessa ”i brist på pengar”.
Bengt Cedrenius