Pressmeddelande – MP i Sollentunas förslag till budget för 2019 – 2021

BUDGET MED VERKSAMHETSPLAN 2019 OCH EKONOMISK PLAN 2020-2021

I en kommun som växer, och där det byggs mycket, är det viktigt att det byggs hållbart. I det dagliga politiska arbetet arbetar Miljöpartiet aktivt för att så ska ske. Miljöpartiet förstärker kommunens investeringsbudget med 10 Mkr årligen i ett Klimatprogram. Med det möjliggörs investeringar som leder till minskat koldioxidutsläpp. Det kan handla om solpaneler på kommunens tak. Det kan även vara inrättande av cykelgarage och/eller cykelboxar vid pendeltågsstationerna.

För att förbättra trafikmiljön runt skolorna och öka skolelevernas trygghet måste biltrafiken i skolornas närhet minska. Att vuxna skjutsar sina barn till skolan för att trafikmiljön är dålig leder till en än sämre trafikmiljö, som gör att än fler väljer att skjutsa sina barn. Den utvecklingen måste brytas. Kommunens satsning ”Säkra skolvägar” ska därför utvärderas, och skolorna ska aktivt arbeta med hur barnen tar sig till skolan för att få fler att ta sig till skolan på annat sätt än med bil. Som ett led i det ska ett inrättande av stoppförbud inom en viss radie från skolorna utredas. Även parkeringsövervakningen måste förbättras.

Kommunen behöver göra en kultursatsning! Sollentuna hamnade på plats 173 av landets 290 kommuner i årets Kommunbarometer i kategorin ”Kultur och fritid”. Om kategorin enbart innehöll kulturverksamheten hade förmodligen kommunen hamnat ännu längre ner. I budgetförslaget gör Miljöpartiet därför flera kultursatsningar, så som att möjliggöra att fler barn och ungdomar kommer in på Kulturskolan. Budgeten möjliggör även mer kultur i skolorna. Nu kommer inte enbart de barn som aktivt söker sig till den här verksamheten få del av vad kultur kan vara. Konkret innebär det att alla skolor får en kulturcheck per barn. Checken kan nyttjas till den barnkultur som skolan finner lämplig.

För att sätta än mer fokus på kulturen startar kommunen ett kulturbolag. Bolaget tar över kommuns allmänkultur. Främst blir det arbetet som sker i Edsvik, men även turismverksamheten ska ingå. Idag bedriver kommunen ingen turismverksamhet. Driften av konsthallen kommer skötas oförändrat (av en extern utförare), men kommunens ansvar förs över till kulturbolaget. Kulturbolaget får även uppdraget att färdigställa staty/skulpturparken i Edsbergsparken. Det arbetet har varit avstannat under flera år. Sammantaget får denna verksamhet att ökat ekonomiskt tillskott i årets budget.

Den mat som serveras i kommunen ska i större grad vara ekologisk. Det gäller i skolan och äldreboendena, samt maten i matlådorna från hemtjänsten. Miljöpartiet vill även se ett ökat inslag av vegetarisk mat.

Kommunens vård- och omsorgsbolag, AB Solom, visar ett negativt resultat. Bolaget har genomfört ett bra arbete för att komma till rätta med sin ekonomi, och har mer att göra. Dock misstänker Miljöpartiet att ersättningsnivåerna från kommunen är för låga. Det gör att de interna strukturåtgärderna i bolaget aldrig ensamma kommer lösa problemen för bolaget. Under kommande år behöver därför ersättningen för vård och omsorg ses över.

Riktlinjerna för plats på äldreboende ändras. Det ska inte längre krävas biståndsbeslut för personer över 85 år. Förändringen kommer inte leda till en anstormning av personer som vill bo på äldreboende, men syftet är att öka tryggheten hos befolkningen då vetskapen finns att beslutet ligger hos den enskilde.

Sollentuna, och landets övriga kommuner, har tagit emot många nyanlända. Nu är det viktigt att dessa kommer ut på arbetsmarknaden och in i egenförsörjning för att undvika permanent arbetslöshet. För att underlätta det ska kommunen inrätta extratjänster, som är det anställningsstöd Regeringen inrättat. Eftersom Sollentuna kommun inte utför mycket i egen regi (kommunen klipper inte ens sina egna gräsmattor) ska kommunen formulera krav på de företag kommunen samarbetar med att de också anställer nyanlända.

I Sollentuna är det allt för många ungdomar som inte hittar ut till naturreservaten, och knappt aldrig varit ute i naturen. För att hjälpa dem upptäcka naturen tas en plan fram för organiserade fritidsaktiviteter på Järvafältet. Naturskolans budget förstärks för att den även ska ha möjlighet att ta emot de ensamkommande ungdomarna.

Elevhälsan på skolorna stärks bland annat genom att öka tillgängligheten med hjälp av IT (e-elevhälsa). För att arbeta förebyggande för ett bättre välmående och förbättrade studieresultat inleds ett läxläsningsprojekt med civilsamhället. Faller det väl ut permanentas det.

Organisatoriskt samlas all verksamhet i kommunen som sysslar med påverkan och opinionsbildning mot myndigheter, landsting och andra kommuner i ett utvecklingsbolag. Det blir då ett effektivare arbete som blir synligare för förtroendevalda och tjänstemän. Exempel på frågor kan vara minskat buller från järnväg, motorväg och flyg, förbättrad kollektivtrafik i Sollentuna, Linbanan och bättre rening av dagvattnet.

Du hittar Miljöpartiet i Sollentunas förslag till budget 2019-2021 här