Elever i resursskolor hamnar i kläm

Det svenska skolsystemet knakar i fogarna. Det är alltmer uppenbart att kombinationen av det fria skolvalet, skolpengssystemet och friskolornas vinstuttag inte är hållbart. Som på många andra områden är det de med störst behov som drabbas hårdast.

Många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) går idag i resursskolor. Resursskolor är friskolor med hög personaltäthet som har begränsat sin antagning till elever med omfattande behov av särskilt stöd. Resursskolor gör gedigna insatser och ser till att elever, som ibland varit hemmasittare i flera år, får en kvalitativ skolgång. Kommunerna har i många fall varit tacksamma att det finns skolor som tar hand om elever som inte fått det stöd de behöver i den kommunala skolan.

Tolkningen av ett domstolsbeslut har dock skakat om möjligheterna för resursskolor att finansiera sin verksamhet. Tidigare fick resursskolorna generösa schablonbelopp för sin verksamhet, men sedan några år tillbaka har kommunerna gått över till att betala ut påtagligt mindre. Det har lett till att resursskolor inte får verksamheten att gå runt längre. Inte på långa vägar. I många fall har kommunerna mer än halverat medlen till resursskolorna. Det svenska skolsystemet med skolval, skolpeng och vinstuttag har slutat fungera för resursskolorna och eleverna med störst behov är de som drabbas hårdast.

Barn i bibliotek

Regeringen kom i mars 2022 med ett förslag om att skriva in benämningen “resursskola” i skollagen. Det räcker tyvärr inte. Vi måste också säkerställa resursskolornas finansiering. Alla barn måste få det stöd de behöver. Även om det kostar att få barn med särskilt stora behov att klara skolan är prislappen för skolmisslyckanden ännu högre.

Miljöpartiet driver nu på i riksdagen för att lösa den svåra finansieringsfrågan och vi hoppas få stöd av de andra partierna. Varje enskilt parti har ett ansvar för att se till skolan fungerar för alla elever.

Bernhard Huber (MP), kommunalråd i Solna
Annika Hirvonen (MP), riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson