Nu blir Solna Fritidsbibliotek verklighet!

2024-03-28

I Miljöpartiet tycker vi att alla ska ha möjlighet att utöva och prova på idrott, utan att det kostar för mycket för varken plånboken eller planeten. Därför är vi glada att Solnakoalitionen nu inviger ett fritidsbibliotek i Solna Centrum!

Fritidsbiblioteket fungerar som ett vanligt bibliotek, men i stället för böcker kan man låna sport-, fritids- och friluftsutrustning. Helt utan kostnad!

Victoria Johansson (MP), kommunalråd i Solna med ansvar för miljö och klimat:

– Det här är hållbarhet i praktiken: ekonomiskt, socialt och ekologiskt! Nu får alla Solnabor, såväl barn som vuxna, möjlighet att prova på olika idrotter genom att låna utrustning. Det är helt kostnadsfritt, och inga naturresurser går till spillo för att producera skridskor som köps och bara används en gång när barnet växt ur dem, utan de kan användas igen och igen, av flera. Det här är en fråga som vi drivit länge, och vi är glada över att det nu blir verklighet!

Läs mer om Solna Fritidsbibliotek på Solnas hemsida: https://www.solna.se/uppleva–gora/idrott-och-anlaggningar/solna-fritidsbibliotek