Solna har fått sin växthusgasbudget!

2023-11-06

Victoria Johansson (MP), kommunalråd och ordförande i miljö- och klimatberedningen samt miljö- och hälsoskyddsnämnden, presenterar i lokaltidningen hur hon och Solna stad arbetar för mindre utsläpp och att motverka klimatförändringar.

– Tidigare har det varit en av många viktiga frågor, men nu lyfter vi fram klimatarbetet som det mest prioriterade jämte skolan, säger Victoria Johansson (MP).

Trafiken är den största källan till utsläpp av växthusgaser i Solna. Den står för åttio procent av alla utsläpp. Fordonen måste gå på hållbar energi, med andra drivmedel. Bilar kommer såklart att finnas kvar, men hållbara alternativ som att gå, cykla och ta kollektivtrafiken måste bli mer attraktiva.

Läs artikeln i Mitt i Solna eller bläddra i hela tidningen vecka 44:2023 och läs artikeln på sid 12.

Solna stad har sammanställt pedagogisk information som förklarar klimatarbetet bra. Nu är också kommunens växthusgasbudget, för analys och klimatstrategiskt arbete, på plats och den visar hur mycket utsläppen ska minska för att klara Solnas klimatmål och Parisavtalet. Verktyget (som du kan se här) hjälper Solna stad att välja de åtgärder som kan ge störst positiv effekt på klimatet.