Strandskyddet räddade Råstasjön

Men nu är strandskyddet i fara.

Strandskyddet räddade Råstasjön

Medan vi njuter av naturen runt Råstasjön kan vi erinra oss att naturreservatet inte funnits till om inte strandskyddet stoppat Solnas byggplaner. Kommunen hänvisade till att det är ett riksintresse att bygga bostäder och sökte dispens från strandskyddets byggförbud. Men denna dispens beviljades inte och naturreservatet vid Råstasjön kunde inrättas.

I riksdagen häromveckan lovade Moderaterna att strandskyddet ska avskaffas helt och hållet om Ulf Kristersson blir statsminister. Miljöpartiet däremot tycker att strandskyddet är en omistlig del av allemansrätten. Det är strandskyddet som gör att man kan komma ända ned till vattnet och njuta av det speciella ljuset som uppkommer när himlen speglar sig i vattenytan.

Utan strandskydd riskerar stranden att bli spärrad av privata tomter. Detta har många upplevt utomlands att så fort man lämnar allmän väg möts man av stängsel och skyltar med ”privat område” eller ”tillträde förbjudet”.

Låt oss gemensamt stå upp för strandskydd och allemansrätt!

Jacques de Maré (MP), kandidat till kommunfullmäktige