Titta vad bra det blev på Överjärva gård!

Gula villan renoveras, byggnadsminnet Vinterträdgården renoveras, även renoveringen av ladugården är igång. Så såg det inte alls ut innan Miljöpartiet gick in i samarbetet med de borgerliga partierna. Enligt en tidigare strategi från M, L, KD, C och Bergshamrapartiet skulle större delar av Överjärva gård överlämnas till en entreprenör och omvandlas till en konferensanläggning med hotell och restaurang. Lyckligtvis kunde vi i Miljöpartiet stoppa planen och se till att kommunen tog sitt ansvar och började ta hand om gården som förfallit i många år.

Utvecklingen går nu äntligen åt rätt håll. Det gäller inte bara de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna men även verksamheterna. Naturskolan som finns på gården utökas i år med 50 procent så att alla elever i kommunens skolor kan ta del av de populära kurserna. Kommunen ordnar också många fler aktiviteter på gården än tidigare. Extra nöjda är vi med beslutet att etablera en 4H-gård i ladugården som just nu renoveras. Där kommer det bli kaninklappning, ponnyridning och många fler möjligheter för barn att uppleva och lära sig mer om djur. Så tar vi ansvar för Solnas sista lantbruksmiljö!

Bernhard Huber (MP), kommunalråd och ordförande Överjärva gård AB