Miljöpartiet inleder nya samtal för stabilt styre i Stockholm

I kommunvalet 2018 fick inget av de nuvarande blocken egen majoritet i Stockholms stad. Miljöpartiet har därför velat se ett nytt blocköverskridande styre med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna. Detta har både C och L stängt dörren till.
Miljöpartiet kan konstatera att det i nuläget finns två tänkbara lösningar kvar och det är antingen ett grönblått majoritetsstyre eller ett rödgrönrosa minoritetsstyre varav det senare skulle kunna få svårt att få igenom sin budget. Innan Miljöpartiet går in i ett eventuellt minoritetsstyre måste vi pröva förutsättningarna för ett grönblått styre.

Miljöpartiets medlemsmöte fattade före valet beslut om att vi ska arbeta för ett styre där vi får igenom så mycket grön politik som möjligt och har inte stängt dörren för något parti förutom SD. Det viktiga för Miljöpartiet är att skapa ett stabilt styre där vi har möjlighet att fatta långsiktiga beslut samtidigt som vi inte lämnar över vågmästarrollen till SD.

I dagsläget vet vi inte om det finns förutsättningar för ett samarbete med de borgerliga partierna. Det finns många svåra frågor som i så fall skulle behöva lösas. Vi kommer nu att inleda samtal med de borgerliga partierna för att prata om just de frågorna.