Stockholm stärker arbetet för hbtqi-personers rättigheter
Stockholms rödgröna styre växlar upp regnbågskampen. Nu har staden antagit en ny handlingsplan för att stärka hbtqi- personers rättigheter och möjligheter.
Stockholms rödgröna styre vill att alla invånare ska känna sig trygga och välkomna, oavsett könsidentitet, könsuttryck och sexuell läggning. Nu har staden fattat beslut om en ny handlingsplan för att stärka hbtqi-personers rättigheter och möjligheter. Planen omfattar alla verksamheter i staden, från förskola till äldreomsorg. För första gången inkluderas även intersexpersoner.
– Just nu pågår en backlash där högerextrema försöker skrämma tillbaka människor in i garderoben. Samtidigt ser vi att de negativa attityderna mot hbtqi-personer ökar bland unga. Det här måste vi bekämpa med kraft. Vi tar strid för en friare stad där alla har rätt att vara sig själva, utan att känna rädsla, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad, med ansvar för stadens arbete med mänskliga rättigheter.
Forum för levande historia har nyligen visat att andelen skolelever med negativa attityder mot homosexuella, bisexuella och transpersoner har ökat femfaldigt sedan 2013, från 3 till 15 procent. Institutet för mänskliga rättigheter anger att var tredje hbtqi-person undviker att hålla sin partner i handen offentligt.
Stockholms nya handlingsplan innehåller kunskapshöjande insatser för hela staden, för att säkerställa att alla invånare får ett bra bemötande. Senast 2030 ska varje skola och förskola i Stockholms stad ha genomgått en diplomutbildning om hbtqi-personers rättigheter. Det ska också bli lättare för hbtqi-personer att påverka stadens arbete, bland annat genom enkäter, referensgrupper och återkommande dialoger med civilsamhället.
– Progressiva städer har en nyckelroll i kampen för allas lika värde. Stockholm ska vara en tydlig motpol till de auktoritära krafter som vill inskränka människors frihet. Med den nya handlingsplanen kommer vi att höja den allmänna kunskapsnivån, skapa tryggare offentliga miljöer och fler mötesplatser för hbtqi-personer och regnbågsfamiljer, säger Åsa Lindhagen (MP).
Handlingsplanen inkluderar ett starkare bidrag till Stockholm Pride. Från och med 2026 går Stockholms stad in som huvudpartner till festivalen och tredubblar sitt ekonomiska stöd till föreningen. Fram till 2029 ska Stockholm totalt bidra med åtta miljoner kronor.
– Vi vill att varenda stockholmare ska kunna visa sin kärlek öppet på våra gator. Stockholm Pride gör att staden blir modigare, tryggare och mer inkluderande. Därför vill vi stärka stödet till festivalen, säger Åsa Lindhagen (MP).