Stockholms gröna våg håller i sig

Stockholms gröna våg håller i sig

Miljöpartiet växer i huvudstaden. I SCB:s senaste partisympatiundersökning får partiet 12,4 procent och befäster sin starka position i Stockholms stad. Inget annat parti har vuxit lika kraftigt.

SCB har offentliggjort sin stora partisympatiundersökning som genomförs i maj varje år. Undersökningen anger hur invånarna skulle rösta till riksdagen om det vore val idag.

Siffrorna visar att stödet för Miljöpartiet växer i huvudstaden. Jämfört med samma undersökning 2022 har antalet gröna väljare ökat med 6,1 procentenheter. Inget annat parti har vuxit lika kraftigt. Miljöpartiets Stockholmssiffror är de högsta på minst tio år.

SCB:s undersöknig innebär att Miljöpartiet befäster den nya höga nivå i Stockholms stad som avslöjades i mätningen 2025. Där landade partiet på 12,1 procent, jämfört med 2024 års 8,7 procent.

– Stockholms nya gröna våg är här för att stanna. Regeringen går till val på högre utsläpp och större inkomstklyftor. Miljöpartiet tar strid för billigare kollektivtrafik, mer skyddad natur och goda uppväxtvillkor för alla barn. Vi visar att du vinner på grön politik, säger Åsa Lindhagen (MP), gruppledare Stockholms stad.

Relaterade nyheter

Stockholm, 25 juni 2026

Miljöpartiet vill riva upp Stockholms bostadsmål

Stockholm, 25 juni 2026

Stockholm stärker arbetet för hbtqi-personers rättigheter

Stockholm, 25 juni 2026

Miljöpartiet går till val på sex nya naturreservat i Stockholm

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter