Stockholms gröna våg håller i sig
Miljöpartiet växer i huvudstaden. I SCB:s senaste partisympatiundersökning får partiet 12,4 procent och befäster sin starka position i Stockholms stad. Inget annat parti har vuxit lika kraftigt.
SCB har offentliggjort sin stora partisympatiundersökning som genomförs i maj varje år. Undersökningen anger hur invånarna skulle rösta till riksdagen om det vore val idag.
Siffrorna visar att stödet för Miljöpartiet växer i huvudstaden. Jämfört med samma undersökning 2022 har antalet gröna väljare ökat med 6,1 procentenheter. Inget annat parti har vuxit lika kraftigt. Miljöpartiets Stockholmssiffror är de högsta på minst tio år.
SCB:s undersöknig innebär att Miljöpartiet befäster den nya höga nivå i Stockholms stad som avslöjades i mätningen 2025. Där landade partiet på 12,1 procent, jämfört med 2024 års 8,7 procent.
– Stockholms nya gröna våg är här för att stanna. Regeringen går till val på högre utsläpp och större inkomstklyftor. Miljöpartiet tar strid för billigare kollektivtrafik, mer skyddad natur och goda uppväxtvillkor för alla barn. Vi visar att du vinner på grön politik, säger Åsa Lindhagen (MP), gruppledare Stockholms stad.