Motioner

Motion om en kommunal bilpool

Många av kommunens bilar står parkerade under kvällar och helger. Kunde bilarna användas som en bilpool under dessa tider är det ekonomiskt och miljömässigt fördelaktigt att flera kommuninvånare och kommunen samsas om bilarna.

En bilpool passar bra för de kommuninvånare som endast utnyttjar bilen vid ett fåtal tillfällen och som till vardags främst åker kollektivt eller cyklar. De personer som använder sin bil i liten utsträckning skulle kunna göra en ekonomisk vinst genom att nyttja kommunens bilpool istället för att äga ett eget fordon.

Yrkande;

– att utreda möjligheten att starta bilpool för kommuninvånare med kommunens tjänstebilar

– att kommunen startar en kommunal bilpool

Miljöpartiet de gröna i Strängnäs

Motion angående avgiftsfria bussresor under lågtrafik

Vår kommun växer så det knakar, och det märks inte minst på våra vägar, med ökad privatbilism som följd. Ska vi nå våra uppsatta klimatmål krävs det att fler ställer bilen, och istället reser kollektivt.

Vi vet att våra bussar ofta gapar tomma under lågtrafik. Ifall dessa turer skulle vara avgiftsfria skulle fler lockas till att ta bussen. Sörmlandstrafiken definierar lågtrafik enligt följande; måndag-fredag kl 9-14 och 18-24, samt hela lördag och söndag.

Yrkande;

att utreda möjligheten att införa avgiftsfria bussresor inom kommunen

att en nolltaxa införs under lågtrafik för alla bussresenärer som reser inom Strängnäs kommun

Ingela Bengtsson

Miljöpartiet de gröna i Strängnäs kommun

Inför sommargågator och sommartorg i Strängnäs kommun

På en sommargågata eller ett sommartorg får bilister lämna plats åt grönska, sittplatser, uteserveringar och gångtrafikanter. Det utvalda stråket eller torget ramas in av möblering och grönska för att skapa lugn och trivsel och uppmuntra till vistelse. Ytorna som annars upplåts till motorfordon blir istället plats för sociala aktiviteter, möten och konst. Staden gör plats åt kreativitet och möten. Kulturlivet och den lokala handeln främjas och ges möjlighet att utvecklas. Målet är att skapa en trivsam stadsmiljö och främja folklivet och göra staden mer attraktiv.

Miljöpartiet föreslår att sommargågator och sommartorg testas sommaren 2023 på utvalda platser i Strängnäs tätort samt i Mariefred. Flera andra städer i Sverige har testat och permanentat konceptet. Utvärderingar från bland annat Stockholm och Örebro visar att det redan vid planeringen är viktigt att de utvalda stråken uppfyller tre kriterier: att platsen har potential för stadsliv, att platsen har höga gångflöden och att konceptet har genomförbarhet.

En viktig del av konceptet sommargågata och sommartorg är dialogen med kommuninvånarna, berörda verksamheter, näringsliv, fastighetsägare och boende för att tillsammans skapa en levande stadsmiljö. Det ska finnas möjlighet för alla att engagera sig i projektet och att ta plats i stadsmiljön.

Yrkande;

att utreda möjligheten att skapa sommargågator och sommartorg i Strängnäs kommun

att en medborgardialog initieras i ärendet

att sommargågator och sommartorg införs i kommunen