Cykelplan utanför tätort

Strömstads kommun håller i dagsläget på att ta fram en cykelplan för tätorten. För att stärka förutsättningarna för cykeln som transportmedel i hela kommunen anser vi att det också behövs en cykelplan för sträckor utanför tätorten.
För att nå kommunens övergripande mål om att vara fossiloberoende före 2030 måste möjligheterna till hållbara transporter utvecklas. Det mest miljövänliga transportmedlet är cykeln, dessutom bidrar cykling till folkhälsa och minskade bullernivåer. Arbetet med att ta fram en cykelplan för tätorten är ett viktigt arbete, men möjligheterna att välja cykeln utanför tätorten bör också främjas. Detta är inte minst viktigt i en tid då allt fler väljer elcykel, vilket möjliggör pendling över längre avstånd. Exempel på sträckor som bör ingå är Daftö-Båleröd och Ånneröd- Hällestrand. Vi anser vidare att ett särskilt fokus bör ägnas åt att skapa förutsättningar för säkra skolvägar. Alla barn som bor inom rimligt avstånd ska på ett säkert sätt kunna gå eller cykla till skolan.

Miljöpartiet de gröna yrkar

att  en cykelplan för hela Strömstads kommun, utanför tätort, tas fram.
att ett särskilt fokus ägnas åt skolvägar, i syfte att göra dem säkrare.