Nej till ny galleria på Oslovägen

MP, genom Bengt, reserverade sig mot beslutet att ge bygglov för nybyggnad av affärshus (köpcentrum/galleria) på fastigheten Bränneriängen 5 på Oslovägen.
Miljöpartiet de gröna är negativt till den starkt expanderande handeln inom kommunen. Vi anser inte att ett framtida hållbart samhälle kan baseras på en fortsatt ökande konsumtion av varor och råvaror. Vårt jordklot är begränsat. Vi har motsatt oss ytterligare utbyggnad av såväl Svinesund som Nordby handelsområde, och kan inte se att en femte livsmedelsaffär i centrala Strömstad behövs för att försörja kommunens medlemmar. Ur klimatsynpunkt är det inte försvarbart!

Den tillkommande handelsytan kommer, för att bli lönsam, tillföra betydande biltrafik på Oslovägen eller genom staden. Redan i och med Strömstad köpcenters tillkomst skapades en kaotisk trafiksituation, och med ytterligare trafik blir situationen än värre. Utan att ha granskat förslaget till trafiklösning i detalj kan jag ändå uttala stort tvivel till att det går att undvika ett trafikkaos.

Jag finner det vidare märkligt att nya handelsytor byggs utan någon som helst hänsyn till cykeltrafik, trots att kommunens P-norm föreskriver att cykelparkering ska finnas. Är detta ”en tydlig miljöprofil”?

Miljöpartiet anser att en betydligt bättre markanvändning vore att bygga bostäder på marken, gärna i kombination med verksamheter i markplanet. Detta var också den ursprungliga tanken när detaljplanearbetet startade, vilket dock ändrades under den förra mandatperioden.

Jag reserverar mig mot beslut att ge bygglov för nybyggnad av affärshus (köpcentrum/galleria) på fastigheten Bränneriängen 5.