Samrådssvar Canning

Miljöpartiet lämnade i slutet av augusti dessa synpunkter på förslag till detaljplan för
del av Strömstad 3:13 m fl, Canningområdet, i samband med att det var ute på samråd.

Miljöpartiet vill

• Att Canningområdet skall bli en förebild inom tillgänglighet, hållbar energi och klimatsmart stadsutveckling
  • Att planen ska underlätta att det blir en blandning av hyresrätter, bostadsrätter och kooperativ hyresrätt i området
  • Att Skeppsbroplatsens unika läge tas till vara och görs till en trivsam plats för alla invånare och besökare
  • Att området, som föreslås, ska utformas med stadsmässig bebyggelse med kvartersstruktur

Allmänt

Canningområdets utformning har diskuterats i många år. Det har lagts fram flera olika förslag, en del av dem är idag mer än 15 år gamla. Vi vill nu äntligen se att planarbetet slutförs och att de nuvarande parkeringarna med havsutsikt ersätts med en lämpligare användning.

Vi tycker planens utformning av en stadsmässig bebyggelse med kvartersstruktur i huvudsak är bra. Det är bra med byggnader i olika höjd och i olika vinklar, det är i linje med hur stadskärnan ser ut. Den högsta byggnaden i nordost är möjligen för hög och ger ett klumpigt intryck i modellen. Flera har uttryckt att de tycker att de högsta byggnaderna inte bör ligga närmast havet och därmed skymma havsutsikten för de som bor bakom. Andra har uttryckt motsatt åsikt.

Exploateringsgraden som medges i planen är möjligen i högsta laget. Kanske kan byggnaderna säras något på? Vidare tycker vi att de allmänna platserna skulle kunna vara något större. Vi anser dock att större delen av berget ska tas bort, som föreslaget. Vi ser också gärna något fler verksamhetsutrymmen utefter huvudstråket mot sjukhuset. Det kommer vara många gående utefter detta stråk och erfarenheten från Oslovägen 9-13 visar att boende i gatuplanet inte är bra. Ett alternativ kan vara att låta parkeringsdäcket under byggnaden sticka upp över markplanet, så att första våningen kommer något över markplan och därmed kommer fönstret inte i ögonhöjd på de gående.

Klimat och miljö

Vi önskar att Canningområdet blir en förebild inom tillgänglighet, hållbar energi och klimatsmart stadsutveckling. I den mån det är möjligt bör planen ställa sådana krav att bästa möjliga energilösningar används. Det ska vara möjligt att använda solenergilösningar t ex. Gröna tak kan vara ett bra dagvattenlösning. Naturligtvis ska en modern avfallshantering, med hämtning av sorterade sopor (inte minst matrester och annat biologiskt nedbrytbart), vara inbyggt redan från början.

Vi vill se fler gröna ytor inom området, förutom de träd som föreslås.

Barnperspektivet

Planen behöver kompletteras med en belysning av barnperspektivet. Finns det tillräckligt med lekutrymmen för barn?

Äldreboende

Planen bör kompletteras med ett äldreboende, gärna på Skeppsbroplatsen.

Skeppsbroplatsen

Skeppsbroplatsen anser vi ska tas tillvara på ett annat sätt. Detta område kommer att bli som en utökning av stadskärnan och fungera som en länk mellan nuvarande centrum och Kebal. Därför vill vi att den till största delen bör förbli en öppen plats som alla har tillgänglighet till, dock inte som allmän parkering.

Lår oss skapa "världens finaste torg" på Skeppsbroplatsen. Strömstad är en turiststad, så varför inte skapa en plats som turister kan hänföras över och längta tillbaka till, och en plats som Strömstadsborna kan vara stolta över. Vår stad har ett fantastiskt läge vid vattnet, och på få platser i stan gör sig detta påmint bättre än på Skeppsbroplatsen. Vi anser därför att man bör ta tillvara på kontakten med vattnet när man gör Skeppsbroplatsen till en attraktiv, öppen plats för samvaro och
rekreation.

Om det är ofrånkomligt med parkering för att tillgodose sjukhus och vårdcentral föreslår vi att de läggs närmast vägen, och helst att de däckas över med grönska och torgyta.

Vi stöder tanken på bebyggelse närmast berget. Varför inte ett äldreboende? Det är också lämpligt med kaféer och restauranger där.

Trafik och parkering

Den viktigaste frågan som behöver lösas är en cykel- och gångbro över Bojarkilen. Den bästa placeringen är den som planen föreslår. Under byggtiden blir det nödvändigt med en tillfällig broförbindelse längre in i Bojarkilen – som lämpligen kan permanentas (får utredas i den detaljplanen).

När det gäller trafik till och från området vill vi minimera denna. Parkering under fastigheterna ska betjäna de boende och deras besökare. En lägre nivå än vad gällande parkeringsnorm tror vi är möjligt. Vi vill också att avgifterna för parkering ska finansiera dessa fullt ut – för att göra lägenhetshyrorna lägre. Boende utan bil ska inte behöva subventionera bilparkering.

När det gäller övrig parkering är parkeringen i hörnet Lasarettsgatan-Norra Hamngatan, i två plan, godtagbart. Vår inställning till parkering på Skeppsbroplatsen framgår ovan.

Vi är tveksamma till att det blir en bra trafikmiljö på Norra Hamngatan vid Strömsån om all trafik till området leds den vägen. Om alla de besöksparkeringar som idag finns på Skeppsbroplatsen resp. Canning försvinner kanske det går på ett ut. I annat fall kan en anslutning via Surbrunnsgatan för bostäderna vara ett bättre alternativ. En bilbro över Bojarkilen bör också studeras. Bägge dessa alternativ kan också göra det angeläget att studera om trafiken ska ledas gamla vägen till Mällby i stället för förbi Bojarskolan.