MP Svedalas inlägg i skoldebatten

I måndags, den 8 september, precis innan kommunfullmäktige, var det debatt om skolan. Miljöpartiets ordförande och förstenamn till valet, Lars Lundgren, tillika lärare själv, hade följande att anföra:
"För att alla barn och elever ska lyckas behövs engagerade och kunniga lärare. Detta är kännetecknande för en skola med hög kvalitet.  Istället för en växande hög pappersarbete vill Miljöpartiet se till att lärarna får vara just lärare. Mindre administration och fler medarbetare i skolan ger lärarna mer tid för undervisning och samtal med elever. Detta tillsammans med mer kompetensutveckling och högre lärarlöner är de konkurrensmedel Svedala har för att fortsätta locka duktiga och engagerade pedagoger till kommunen. Således måste lärarna få bättre villkor att göra sitt jobb, det vill säga att undervisa. Detta kräver andra vuxna än lärare på skolorna. För att ta ett exempel så anser vi i Miljöpartiet inte att det är lärarnas uppgift att vara rastvakt. Det är även viktigt att lärarna nu får arbetsro efter många år av reformer. Det är pedagogerna och rektorerna som bäst vet hur den enskilde skolans verksamhet ska vara och inte vi politiker. Det vi politiker ska göra är att se till att skolorna får tillräckligt med resurser för att se till att varje elev kan nå sin fulla potential.  Den som behöver extra stöd eller extra stimulans ska få detta. Därför måste lärarna få större rätt att besluta om särskilt stöd till elever. Miljöpartiet vill införa en så kallad ordinationsrätt för lärare. Det betyder att en lärare själv ska kunna bestämma om en elev ska få extra hjälp med något i skolan.

Miljöpartiet vill inte förbjuda läxor i skolan. Istället vill vi att alla skolor i Svedala ska erbjuda minst en timmes läxhjälp/extrahjälp, fyra dagar i veckan. På så sätt får alla elever möjlighet till extra stöd att repetera vad de lärt sig under dagen.  Ett läxstopp hade enbart inneburit att klyftorna ökat då många föräldrar hade fortsatt med att plugga extra och repeterat tillsammans med sina barn. Men av olika anledningar hade detta inte skett i alla familjer.

Vi vill verka för en giftfri miljö för barn genom utfasning av kemikalier i skolor och förskolor. Därför vill Miljöpartiet att personal på förskolor/skolor och miljöinspektörer ska få utbildning om vilka plaster som är skadliga då många innehåller hormonstörande ämnen. Miljöpartiet vill därför att kommunen ska göra en kartläggning av hur vanligt plaster med hormonstörande ämnen är i den kommunala verksamheten.

De som går i kommunal skola ska också kunna äta giftfritt. Därför vill vi att målet om närproducerade och/eller ekologiska livsmedel i det som serveras i Svedalas skolor, förskolor och äldreboende sätts till 100 % år 2020.

Det är glädjande att kommunen snart har närmare 30 förstelärare. Oavsett vad vi anser om reformen så är det en karriärmöjlighet för lärarna och då samtidigt en löneökning. För att tillvarata dessa lärares kompetens vill vi i Miljöpartiet att förstelärarna ska får något mindre undervisningstid så att de tillsammans med rektorerna kan driva skolutveckling. I Svedala har försteläraren ett stärkt uppdrag med ökade krav på att följa med i skolforskning, att utveckla egen och kollegors undervisning samt att sprida kunskap. Men att göra detta med bibehållen undervisningstid kan i längden bli slitsamt för den enskilde pedagogen. Flera kommuner runt om i landet har redan insett detta och därför infört något lägre undervisningstid för förstelärarna.

Sammanfattningsvis anser Miljöpartiet att skolan behöver tid, arbetsro samt mer förtroende och tillit för lärarna och rektorerna."