Insändare: låt de nyanlända bo kvar under hela asylprocessen

Bäste Odd Bolin,  Apropå din insändare i Mitt i Täby Nr 1, Demonstranterna kan lösa det själva. Först vill vi påpeka att demonstrationsrätten är en av de grundläggande fri och rättigheterna, fastslaget i grundlagen och ger alla människor rätten att demonstrera för eller emot vad man vill (regeringsformen, andra kapitlet första paragrafen).  Vad är det som säger, att vi som demonstrerat inte har en ensamkommande boende hos oss? Det är flera av oss som demonstrerade som har tagit emot och öppnat våra hem för de ensamkommande. För övrigt finns det ett enormt engagemang i Täby. Vi har flera frivilliga organisationer som gör fantastiska insatser, bara för att nämna några: En utsträckt hand, Röda korset, Kyrkan och Frivilliga familjehem. Tack alla, ni är hjältar! Vad vi undrar över är, hur kommer det sig att Täby kommun tvekar över att låta de ensamkommande stanna under hela överklagande processen. Staten skjuter till pengar för att underlätta så att det kan ske. Täby kommun önskar använda pengarna på annat sätt. För oss är det direkt ohederligt att använda pengarna till något annat än det de är avsedda för.  Vart har moralen, etiken, rättsuppfattningen tagit vägen?  Sverige har förändrats.  Kerstin Espman, MPSusanne Ellis, MP