Motion – Kodning i skolan

Samhällsförändringen går snabbare än någonsin och omvärldstrycket på kommunerna är stort. Inte minst ser vi det på jobb som flyttar ut från Sverige. Vill vi bygga ett samhälle där många tas tillvara och finns på svenska arbetsmarknaden så måste vi gå upp i värdekedjan som land när det gäller utbildning och arbete. Det krävs mer av skolan idag än någonsin och här krävs det politiker med mod OCH insikt för att skapa den förändringen. Vi måste säkra att allas våra barn kommer in på den nya arbetsmarknaden som är i ständig utveckling. Vilka förmågor och kompetenser behövs för att säkra att våra barn är ”Framtidssäkrade”? Att skolan ger dem förutsättningar till framtida självförsörjning via arbete antingen som anställd eller via eget företagande.
Det vi ser av SCB:s statistik är att programmerare är en av Sveriges snabbaste växande yrkeskärer och börjar bli en av de största, inte minst i Stockholms län. Bilden av den tysta introverta nörden håller på att försvinna. Dagens programmerare är vår tids nya kulturarbetare. De skapar nya bilder, nya program, ny musik men inte minst driver de effektiviteten inom organisationer via skapande av nya lösningar. Programmeraren säkrar att människor även får tillgång till ny information men också förbättrad kommunikation. Sverige har idag många goda idéer och de som oftast kan realisera dessa idéer till nya produkter och tjänster är just programmeraren. Inte minst är programmering i allra högsta grad ett lagarbete där många olika professioner smälter samman för att realisera de nya idéerna. För att varuförsörjningsmekanismer skall fungera så måste skolan säkra att tidigt börja med utbildning av eleverna i programmering. Inte minst ger det möjlighet för flickorna att inse att programmering är just ett skapande arbete. IT branschen är idag i allt för hög utsträckning mansdominerad. För att dessa idéer inte skall falla på hälleberget vill Miljöpartiet att:

• Täby kommun senast den 1:a januari 2016 säkrar att kommunala lärare erbjuds fortbildning i programmering. Målet ska vara att det blir en integrerad del av den ordinarie verksamheten samt även att friskolorna erbjuds att delta.
  • Gör en extra riktad insats för att få igång tjejer i programmering för ökad mångfald.
  • Undersöka de goda exempel som redan görs i Storbritannien, Norge och Finland för att lära om vad som fungerar väl och vad som behöver utvecklas ytterligare.

För Miljöpartiet de Gröna i Täby kommun

Eva Pethrus (Ledamot i Barn, och Grundskolenämnden i Miljöpartiet i Täby)