Svar: motion ensamkommande och frivilligt familjehem

Ordförande, ledamöter och åhörare.

Ensamkommande, pengarna används till annat än de är ämnade för.

Vi tar det från början, så att alla har det klart för sig vad som gäller. Den förra regeringen har alltså skjutit till pengar så att kommunerna lättare ska hitta ”frivilliga” familjehem åt de ensamkommande som fått avslag av Migrationsverket och därmed inte längre kommunens ansvar. Ett avslag innebär att man måste flytta innan hela asylprocessen är klar. Man får sluta sin skola, sluta sin fotbollsträning och säga hejdå till kompisar och vänner. Om man då istället kan hitta ett familjehem och kan stanna betyder, som var och en kan förstå närapå himmelriket.

Vad gör Täby kommun? Jo, de tar emot pengarna och använder pengarna till annat

Hur man kan använda pengarna till något annat än de är ämnade för, det är för oss obegripligt.

Att ta höjd för oförutsatta utgifter/händelser i budgeten trodde vi att man gör såväl i privat som offentlig budget.

Nu verkar det som att SON ändå har möjlighet till detta , då det blir överskott år efter år.

Varför kan man då inte använda pengarna till det de är ämnade för? Andra kommuner som låtit pengarna gå till ”frivilliga familjehem” har haft mycket lättare att rekrytera familjehem.  De ensamkommande har då kunnat bo kvar i kommunen, där de har sina vänner, skola och hela sitt sociala närverk , vilket  verkligen har gynnat integrationen.

Dessa kommuner har alltså använt pengarna till det de var ämnade för. Täby kommun anser att man måste använda pengarna till uteblivna intäkter för åldersuppskrivna ungdomar , men samma fenomen har ju även drabbat de andra kommunerna, men ändå klarat av att använda pengarna till det de var avsedda  för dvs frivilliga familjehem.

Men dessa kommuner har uppenbarligen värderat mänskliga och humanistiska värden högre än Täby kommun.

Hur ska vi annars tolka det?

MP yrkar bifall till motionen.