Naturvård

Värna vår fantastiska natur

I kommunen finns många naturområden med stor biologisk mångfald som ger möjlighet till ett rikt friluftsliv. Dessa måste värnas. Vi vill att Tämnarådalen vid Tierps köping blir ett naturreservat. Våra naturområden håller hög kvalitet och har många besökare och vi ser stora möjligheter till att tillsammans med olika aktörer utveckla en hållbar besöksnäring i hela kommunen.

För många är det mycket viktigt att ha närhet till naturen där de bor. Vi måste värna en sammanhängande grön infrastruktur och vid såväl plan- som bygglovsärenden ska naturvärden beaktas. Vi vill att kommunen tillämpar 3-30-300 regeln. Det innebär att kunna se tre träd från sitt fönster såväl hemma som på jobbet, att våra tätorter ska ha minst 30 % krontäckningsgrad och att det ska vara max 300 meter till närmaste grönområde från där man bor. Enkla och tydliga mål som vi behöver anamma och som också ger oss attraktiva och hälsosamma samhällen som inbjuder till fysisk aktivitet.

För att säkra tillgång till den tätortsnära naturen behöver kommunen arbeta med strategiska markinköp f. Samtliga tätorter i kommunen ska ha tillgång till skog och strövområden och varje skola ska ha en ”skolskog”. Ett exempel här är den kommunalt ägda “Kungaskogen” vid Örbyhus som är ett viktigt rekreationsområde med höga naturvärden som behöver skyddas.

Kommunens skötsel av parkmark och grönområden ska främja den biologiska mångfalden och ekosystemtjänster. Målet med kommunens skogsägande ska vara att bevara och skapa sociala och biologiska värden och kommunens skogar ska därför självklart brukas hyggesfritt. Samarbetet med Upplandsstiftelsen är viktigt för att vårda våra naturvärden. Kommunen ska även vara en aktiv part i samarbeten med andra myndigheter och organisationer kring natur- och friluftsliv.

Miljöpartiet i Tierp vill att:

• Tämnarådalen blir ett kommunalt naturreservat.
  • Grönstrukturerna i tätorterna ska skyddas, som alléer, parker och å-rum.
  • Kommunens skogsarealer ska brukas med hyggesfria metoder
  • Naturskolan fortsätter utvecklas

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet