Miljöpartiet lämnar in motion för att minska mängden lastbilar i Trelleborg

Visionen i Trelleborg är att lastbilstrafiken kraftigt ska öka från Trelleborgs hamn. Det gynnar inte Trelleborgs kommun. Därför föreslår Miljöpartiet genom en motion att Trelleborgs hamn aktivt måste arbeta för att minska antalet lastbilar som passerar hamnen.
Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn. Ingen annan hamn har lika många lastbilsekipage som passerar. Trots lastbilstrafikens negativa påverkan på Trelleborg, oavsett om trafiken lämnar hamnen via en västlig eller östlig infart, arbetar hamnen och kommunen för att lastbilsflödet ska öka rejält.

-Vi har fått nog av ständigt ökad lastbilstrafik från hamnen. Oavsett vilket håll trafiken tar, väster eller öster, så är det dåligt med fler och fler lastbilar igenom Trelleborg. Förutom utsläpp och buller skapar det en sämre situation för bil och busspendlare längs E6:an, säger Emil Samnegård, gruppledare för Miljöpartiet i Trelleborg.

Enligt hamnens prognos kommer lastbilstrafiken öka med 60 procent mellan 2020 och 2023. 1 miljon lastbilar per år, eller 2700 per dygn, är vad hamnen räknar med om redan två år.

– Både Trelleborgs miljö lokalt och klimatet globalt tjänar på om färre lastbilar tar kortaste sjövägen över östersjön. Vi vill se att mer av godset lämnar hamnen via järnvägen och ser också positivt på om större andel av det gods som ska till Mälardalen, Göteborg eller Oslo använder sjövägen för att komma närmare sina målpunkter, säger Emil Samnegård.

Miljöpartiet lämnar in motionen för beredning och ser fram emot en nyttig diskussion om hur många lastbilar vi vill ha igenom Trelleborg.

Här finns motionen:  https://drive.google.com/file/d/1M2UpDEbdD8V6N-sIOuPzHDFzf6JF2fSX/view?usp=sharing

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Emil Samnegård, gruppledare för Miljöpartiet i Trelleborg, telefon 0706 129886 eller e-post emil.samnegard@mp.se