Minnestext Marie

Det var med stor sorg som vi tog emot beskedet att vår älskade kamrat Marie Kide gick bort efter att ha skadats mycket allvarligt under terrorattacken i Stockholm den 7 april.
Marie var en varm person med ett hjärta som slog för barnen och de utsatta i samhället. Det visade hon genom sitt brinnande engagemang i både skolan som lärare och politiskt genom att vara Miljöpartiets röst i utbildningsnämnden. Marie var en ödmjuk kvinna med en stark känsla för rättvisa och med mycket civilkurage. Marie ställde alltid upp för barnen, och för de utsatta i samhället. Hon spred värme och kärlek omkring sig och det var ett privilegium att arbeta ihop med henne.  Marie kände en stark närhet till naturen, till årstidernas växling och jordens skönhet, och till växter och träd. Allt som hon planterade bär nu vidare på hennes kärlek, omsorg och minnen. Alla barn som hon undervisade bär på fina minnen av hennes ömhet, generositet, och upptäckarglädje. När en person som Marie lämnar oss är det lätt att känna hopplöshet och orättvisa, men det vore inte rätt att i hennes minne bära de känslorna. Istället ska vi värna om Maries minne så gott vi kan och det bästa sättet vi kan göra det är genom att bemöta andra människor på det sättet Marie gjorde och att försöka sprida lika mycket kärlek och glädje som hon gjorde.  Vi saknar henne djupt. Miljöpartiet de gröna i Trollhättan.