Minskade utsläpp är avgörande

Det är ganska enkelt egentligen. Det som är dåligt för miljön ska vara dyrare än det som är bra för miljön.
Svar till Peter Eriksson och Gunnar Lidell (TTELA 11 juli)

Trots att svenskarnas flygresor totalt står för lika stora utsläpp som alla bilresor så är flyget fortfarande helt obeskattat. Utsläppen från internationella flygresor från Sverige har ökat med 77 procent mellan 1990 och 2015. Det håller inte. Det är självklart att flyget ska bära sina miljökostnader. Allt annat är att ignorera dess påverkan på klimatet.

Klimatförändringarna pågår och de katastrofala effekterna av de senaste årens förhöjda temperaturer har redan börjat visa sig. Utbredd torka, översvämningar, skogsbränder och förlust av biologisk mångfald, som i förlängningen leder till konflikter, ökad migration och svåra livsförhållanden för världens fattiga.

Klimatet är vår tids stora ödesfråga och där varje satsning på miljön är värd att göra. Det går inte längre att ignorera eller skjuta upp de åtgärder som är nödvändiga. Vi kan inte heller luta oss tillbaka och vänta på att någon annan ska göra något. Höjda skatter kanske inte är det mest populära och mest strategiska för opinionen, men det behövs för klimatets skull. Det är vad som kallas en ansvarsfull klimatpolitik.

Flera forskningstunga remissinstanser, som Naturvårdsverket, KTH, Chalmers och GU anser att en flygskatt behövs, men flygskatten är förstås bara en av flera åtgärder som behövs för att minska Sveriges utsläpp.

Det är därför den rödgröna regeringens rekordstora klimat- och miljösatsning tillsammans med klimatklivet, klimatlagen och krav på 100 % förnybar energi gjort att Sverige ligger bäst till av alla Europas länder för att nå målen i Parisavtalet.

Säger vi nej till flygskatten, så säger vi också nej till sänkningen av arbetsgivaravgiften för företags första anställning. Flygskatten är del av en grön skatteväxling som ger förutsättningar för småföretagen att växa. I den gröna omställningen bör utfasningen av det fossila bränslet från flygen påskyndas och ersättas med biobränslen. Flygindustrin måste gå mot en mer hållbar framtid.

Skatterna ska höjas på det som är dåligt för miljön och sänkas på det som istället bidrar till en bra miljö samt skapar nya jobb.

Esther O’Hara

gruppledare Miljöpartiet de gröna Trollhättan