Yttrande till samrĂ„d för tillstĂ„ndsansökan för vattenverksamhet med mera, Projekt Slussar i TrollhĂ€tte kanal, Ărendenummer TRV2024/130285
Trafikverket planerar att ersÀtta slussarna i Lilla Edet, TrollhÀttan och VÀnersborg, vilket bland annat innebÀr anlÀggning av en ny slussled genom TrollhÀttan. à r 2023 höll Trafikverket ett lokaliseringssamrÄd, dÀr Miljöpartiet de gröna i TrollhÀttan yttrade sig 2023-11-15. Trafikverket har gÄtt vidare till avgrÀnsningssamrÄd och lÀmnade underlag den 2025-02-10. Miljöpartiet ser att lÀmnade synpunkter i förra samrÄdet inte har omhÀndertagits i den fortsatta analysen, och att de dÀrför kvarstÄ. Miljöpartiets synpunker pÄ aktuellt underlag redovisas nedan.
AvgrÀnsningar och alternativ
Miljöpartiet anser att den samlade miljökonskevensanalysen ska omfatta hela projektet för ersĂ€ttande av slussar i TrollhĂ€tte kanal, inklusive arbeten i Lilla Edet och VĂ€nersborg. Detta för att ge en helhetsbild av projektets miljöpĂ„verkan, och för att kunna bedöma kumulativa effekter och eventuella korsberoenden mellan olika aspekter av projektet. HĂ€r mĂ„ste det ingĂ„ alla planerade arbeten i relation till projektet, som till exempel nya broar och vĂ€gar, tillfĂ€llig hamn, erosionsskydd, upplag av bergmassor samt nödvĂ€ndig muddring i Ă€lven. Uppdelningen av tillstĂ„ndsprocessen för olika Ă„tgĂ€rder riskerar att försvĂ„ra en fullgod bedömning av projektets pĂ„verkan och konsekvenser. Ăven Ă„tgĂ€rder som behövs för att kunna trafikera kanalen med större fartyg enligt de nya slussarnas mĂ„tt mĂ„ste inkluderas i analysen av miljöeffekter, Ă€ven om dessa Ă„tgĂ€rder inte direkt omfattas av aktuellt projekt.
Samtliga undersökta alternativ behöver presenteras tydligt med utgÄngspunkt i projektets syfte att bevara VÀnersjöfarten, inklusive alla övervÀganden, motiveringar och skÀlen till de val som har gjorts, och eventuella bortvalda alternativ, inklusive konsekvenser med hÀnsyn till miljöeffekter. HÀr vill Miljöpartiet sÀrskilt peka pÄ projektets val att anlÀgga större slussar, och de konsekvenser detta medför nÀr det gÀller förutsÀttningar för alternativa lösningar.
För analys av eventuella kompensationsÄtgÀrder vill Miljöpartiet sÀrskilt understryka vikten av skadelindringshierarkin, det vill sÀga att att man i första hand bör undvika skada eller negativa effekter pÄ miljön. Detta mÄste Àven kunna innefatta nödvÀndiga omvÀrderingar av kommersiella eller nationella beslut.
Sakkunskap, opartiskhet och risker
Miljökonsekvensbeskrivningnen ska redovisa hur Trafikverket har uppfyllt kravet pÄ sakkkunskap. Detta bör rimligen avse inte bara aktuella undersökningar, utan Àven tidigare analyser nÀr de sÄ anvÀnds som stöd kring val och avvÀganden. SÀrskilt vikt mÄste lÀggas vid att klarlÀgga opartiskhet av de företag och experter som har bistÄtt i analyserna.
Med hÀnsyn till Göta Àlvdalens geologiska beskaffenhet, projektets komplexitet och slussarnas livslÀngd behöver sÀrskild vikt lÀggas vid analys av naturliga och tekniska risker och eventuella osÀkerheter i antaganden och berÀkningar, bÄde gentemot projektet, men Àven gentemot projektets pÄverkan pÄ omgivningen, till exempel risker för byggnader i nÀrheten av bygget. HÀr noteras sÀrskilt vikten av att redovisa riskanalyserna med avseende pÄ metod, expertis och kriterier.
KlimatpÄverkan
Analyserna mÄste rikta sÀrskilt fokus pÄ att identifiera, bedöma och beskriva klimatpÄverkan av projektet, inklusive eventuell skada pÄ befintliga kolsÀnkor. Detta mÄste Àven innefatta sÄvÀl byggnationsskedet, sÄ som driften under slussarnas förvÀntade livslÀngd. Detta bör dÄ rimligen Àven inkludera de utslÀpp som den ökade fartygstrafiken medför. Projektet mÄste Àven utreda klimatrelaterade risker och identifiera, bedöma och beskriva projektets utsatthet för klimatförÀndringar. Klimatscenario mÄste vÀljas utifrÄn projektets perspektiv och byggets förvÀntade livslÀngd pÄ över 120 Är.
Natur och invÄnarna
Miljöpartiet konstaterar att projektet medför omfattande ingrepp i höga naturvĂ€rden och en pĂ„taglig störning av vĂ€rdefulla omrĂ„den för kultur, friluftsintressen och turism. Den nya slussen kommer att förstöra den Ă€nnu orörda karaktĂ€ren av Ălvrummets centrala kanjon. Den östra slĂ€ntens kantzon kommer att delas itu. AnlĂ€ggandet av en tillfĂ€llig hamn och olika erosionsskydd gör att andra delar av kantzonerna delvis förstörs. Slussbygget och breddning av bergskanalen gör att viktiga bestĂ„nd av gammal och stadsnĂ€ra skog försvinner.
Byggskeendenas inverkan pÄ TrollhÀttans stad och dess invÄnare i form av buller, damm, vibrationer, byggtrafik, massahantering och avstÀngningar har Ànnu inte presenterats pÄ ett fullgott sÀtt. Detta gÀller sÀrskilt sprÀngningarna, och den omfattande lastbilstrafiken mellan bygget och upplÀgget i Lextorp. Dessa brister i underlaget kan pÄverka samrÄdets opartiskhet nÀr det gÀller omgivningens synpunkter, och det kan ocksÄ försvÄra identifiering av alternativ eller nödvÀndiga skyddsÄtgÀrder. Det bör göras anstrÀngningar att framstÀlla de nya slussarna sÄ realistiskt som möjligt, till exempel nÀr det gÀller betongkonstruktioners grÄa kulör, begrÀnsning av fotpassager, sÀkerhetsanordningar och staket. Det bör Àven framgÄ segelfri höjd pÄ den nya VÀstergÀrdetsbron, och med det eventuella hinder för museifarrtyg och segelbÄtar att angöra à kerssjö.
Alexander Witte, Johanna Wallin Nylander
SprÄkrör Miljöpartiet de gröna i TrollhÀttan
Yttrandet till lokaliseringssamrÄd 2023 finns att lÀsa pÄ denna lÀnk.