Yttrande till samråd för detaljplan för ny slussanläggning och farled,
del av Olidan 3:2, 5:16 med flera.
Miljöpartiet ser med oro på de omfattande negativa miljökonsekvenserna som den föreslagna detaljplanen för ny slussanläggning och breddning av Bergkanalen medför. Planen innebär stora ingrepp i våra mest värdefulla natur- och kulturmiljöer, samtidigt som flera centrala frågor kring miljö, klimat och hållbarhet ännu inte är tillräckligt utredda.
Natur-, frilufts-, och kulturvärden
Projektet medför att Älvrummets naturreservat delas och mark med höga naturvärden tas i anspråk, vilket leder till fragmentering av livsmiljöer och försämrade spridningsvägar för växter och djur. Planområdet hyser flera skyddade arter, bland annat fladdermöss och fåglar, och det finns även biotopskyddade alléer och träd som hotas av borttagning. Flera delar av området har dokumenterat höga naturvärden, med äldre lövskog och särskilt skyddsvärda jätteträd. Det är oacceptabelt att ett skyddat naturreservat minskas för att ge plats åt ny infrastruktur. Presenterade kompensationsåtgärder är varken konkreta, lokalt förankrade eller ekologiskt likvärdiga. Det innebär att den biologiska mångfalden totalt sett försvagas. Förlusten av naturmiljöer påverkar även friluftslivet. Kärlekens stig och de populära gångstråken längs Bergkanalen och älven är viktiga för Trollhättebornas rekreation och tillgång till natur nära staden. Planen innebär att dessa miljöer under många år kommer att vara otillgängliga på grund av byggnation, buller och avspärrningar. Även efter färdigställandet riskerar tillgängligheten att minska.
Även Trollhättans unika kulturmiljö hotas av förändringen. Slussområdet och Bergkanalen är en central del av stadens historia och industriella identitet. Planförslaget innebär rivning eller kraftig omgestaltning av delar med höga kulturhistoriska värden, det verkar därför tveksamt hur planen kan syfta till att “utveckla och skydda kulturhistoriska värden”.
Vattenmiljön
Vattenmiljön är också allvarligt berörd. Göta älv är en känslig och skyddsvärd vattenförekomst som fungerar som dricksvattentäkt för stora delar av regionen. Detaljplanen i kombination med projektet kan påverka både vattenkemi, sediment och biologiska förhållanden i älven, och det finns risk att gällande miljökvalitetsnormer inte kan uppfyllas. Klimat- och vattenanalyserna är ännu inte färdigställda, vilket innebär att planens långsiktiga påverkan på ytvatten, flöden, erosion och översvämningsrisk inte är tillräckligt klarlagd. Planen bör därför inte antas innan en fullständig klimat- och vattenanalys har genomförts och redovisats offentligt.
Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) är ännu inte komplett, och flera underlag är under bearbetning. Det är därför inte möjligt att fullt ut bedöma planens konsekvenser. Enligt försiktighetsprincipen bör planen inte antas förrän samtliga miljöutredningar är färdigställda och projektets totala miljöpåverkan är fastställd.
Alternativ
Detaljplanen står i huvudsak i konflikt med översiktsplanen. Den tillgodoser visserligen riksintresset för sjöfart, men gör det på bekostnad av flera andra riksintressen och kommunala mål — framför allt naturvård, kulturmiljö och friluftsliv. I praktiken innebär planen att mark som i översiktsplanen är avsatt för natur och rekreation omvandlas till teknisk infrastruktur, med stora och bestående ingrepp i Trollhättans mest värdefulla landskap. Enligt plan- och bygglagen får en detaljplan endast avvika från översiktsplanen om avvikelsen är välmotiverad och noggrant redovisad. Här anges riksintresset för sjöfart som skäl, men motiveringen framstår som otillräckligt underbyggd och saknar en tydlig redovisning av alternativa lösningar och konsekvensbedömningar, till exempel att bygga för mindre båtar i befintlig led.
Sammanfattningsvis anser Miljöpartiet att planförslaget i sin nuvarande form inte uppfyller kraven på ekologisk och social hållbarhet. Det strider mot kommunens egna mål om att värna biologisk mångfald, skydda grönområden och främja klimat- och miljöanpassad samhällsplanering. Den innebär dessutom en otillräckligt motiverad avvikelse från översiktsplanen. Vi ser därför ett behov av att projektet omarbetas med tydligare miljö- och hållbarhetsfokus och starkare kompensations- och skyddsåtgärder. Som ett alternativ bör möjligheten att återuppbygga slussarna i befintlig led, anpassade till dagens fartygsmått, utredas vidare. En sådan lösning skulle kunna säkerställa fortsatt sjöfart utan att orsaka omfattande intrång i natur- och kulturmiljöer eller försämra Trollhättans unika älvrum.
Miljöpartiet de gröna i Trollhättan
genom språkrör Alexander Witte