Mat och livsmedel

Miljöpartiet vill

Vi möts ständigt av nyheter om klimatkrisen och att något drastiskt måste göras. Det är också lätt att känna en hopplöshet mot att faktiskt kunna påverka, men som individ kan en på ett ganska enkelt sätt minska utsläppen drastiskt och det är genom att förändra sin kost. Minskar vi matsvinnet samtidigt som vi ökar vegetarisk, närodlad och ekologisk mat kan vi på så sätt bidra till mindre utsläpp, bättre hälsa, bättre djurvälfärd och ett mer hållbart jordbruk.

Därför måste Trollhättan erbjuda våra barn i skolan och de äldre i äldreomsorgen en hälsosam och näringsrik kost. Vi vill att Trollhättans stad ska kunna erbjuda en kost som har ett hållbarhetstänk bakom sig. Där staden ökar sina ekologiska inköp samt minskar upphandlingen av animaliska produkter. Allt för att inte bidra till spridning av miljögifter, övergödning, exploatering av mark och samtidigt ge de positiva hälsoeffekter som en sådan kost innebär, vilket är minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes. En kost för hälsan och miljön!

Nyheter på Mat och livsmedel