Studentstaden

• Bygga fler studentbostäder
  • Ha ett Campus-tänk vid byggandet av nya studentbostäder
  • Ha studentrabatt på hyrcyklar

Trollhättan blev 2014/2015 utnämnt till Sveriges bästa studentstad, vilket är en bemärkelse vi ständigt ska sträva efter. Miljöpartiet vill att Trollhättan ska vara en stad som välkomnar alla studenter vare sig de bor i Trollhättan, utanför eller kommer som utbytesstudenter.

Miljöpartiet vill under nästa mandatperiod förbättra och utveckla staden på ett sätt som gynnar studenterna. Staden har sedan länge kunnat erbjuda en bostadsgaranti för studenterna, vilket underlättar för många att ta steget och börja studera. De senaste åren har vi dock sett en utveckling runt om i landet där fler och fler städer får svårt att erbjuda studenter ett boende vid terminsstarten. Läget har blivit mer ansträngt även i Trollhättan och vi ser att det krävs en extra insats för att säkra bostadsgarantin för studenterna. Nya bostäder har under 2017 färdigställts, men fler bostäder måste byggas till studenterna för att säkra tryggheten för studenterna.