Prioritera Skanskatomten!

Skanska Rental AB kom den 28 juni 2019 in med en begäran om planbesked för fastigheterna Nedra Runby 3:1 och Törnby 1:2. Det är väldigt attraktiva tomter med centralt läge i Väsby, nära stationen på Runbysidan. Idag används tomterna för byggupplag och de tre befintliga detaljplanerna (85, 28 och 175) behöver förändras för att Skanska ska kunna utveckla tomterna i enlighet med sin vision. Skanskas ansökan 2019 avsåg utveckling av en blandad stadsdel med cirka 1200 bostäder bestående av flerbostadshus, par- och radhus, enklare verksamheter, närservice, äldreboende, förskola och grundskola. Föreslagna våningshöjder är fyra-sex våningar för flerbostadshus och en-två våningar för par- och radhus.

Miljöpartiet anser att  byggupplag i närheten av stationen är slöseri med värdefull mark. Det vi behöver bygga i Väsby ska vi i första hand bygga på redan hårdgjorda ytor. Det är väldigt positivt att Skanska vill bygga bostäder på gångavstånd från stationen, och även ge plats för viktiga samhällsfunktioner – det finns t.ex. stort behov av en ny skola i västra Väsby. Skanska arbetar fortsatt  för att få utveckla de här tomterna. Nu har det gått fyra år.  Miljöpartiet motionerade redan 2020 om att få fart på planarbetet för Skanskatomten. Något som vi trodde att Väsbys bästa skulle arbeta hårt för att förverkliga.

Vi uppfattar att Skanska arbetar med en ambitiös plan för området. Om planen vinner lagakraft 2024/2025 så är det fullt realistiskt att ha en skolbyggnad på plats 2029 när lokalförsörjningsplanen anger att behovet finns. En skola tar ca två år att bygga.

Nu finns  det istället långtgående planer som offrar värdefull skog och åkermark i Runby för skolor, idrottsytor och specialgymnastikhall, Lokaliseringsplaner som också skulle skapa orimliga trafiksituationer på vägar som Lövstavägen och Mälarvägen genom Eds allé. Om kommunen skulle  prioritera planarbetet för Skanskatomten ytterligare skulle kommunen få helt nya möjligheter till hållbar stadsutveckling i kollektivtrafiknära läge. Detta helt utan att göra avkall på skog som är Väsbys lunga, eller Väsbys yta för närproducerad mat.