Stoppa ohållbar placering av specialgymnastikhall!

Just nu finns flera aktuella politiska frågor som rör Runby

Runby är fantastiskt – men Runby har också växtvärk. Nya bostadsområden har byggts utan
att planera för skola och fritid. Runbyskolan är full av tillfälliga baracker. Planprocesser för gamla industritomter runt stationen eller tomten med den tidigare församlingsgården står still. Samtidigt som det politiska styret vill bromsa Väsby Entré så planerar de för att bygga en skola och på viktig jordbruksmark och placera en specialgymnastikhall i skogen ovanför Runbyskolan – en placering som skulle skapa en ohållbar trafiksituation, särskilt på Lövstavägen, och skulle förstöra en del av Bergaskogen.

Fredag 5 maj 15.00-18.00 finns vi vid fotbollsplanen vid Runbyskolan. Vi tittar tillsammans på kartor och pratar om hur vi bäst kan forma framtiden i Runby över ett glas juice!

Gör Bergaskogen till naturreservat

MP Väsby motionerar nu för att göra Bergaskogen till naturreservat och vi vill få fart på byggprocesser på redan hårdgjorda ytor för att undvika att skogar och åkermark offras! Tre andra partier står bakom motionen om Bergaskogen – men det behövs fler för att den ska gå igenom.

Stoppa Väsbys sämsta placering

I MP Väsby är vi kritiska till förslaget att placera en stor specialhall för trupp- och trampolingymnastik i skogen vid Runbyspåret eller på jordbruksmark invid Eds allé. Det skulle i båda fallen skapa en ohållbar trafiksituation eftersom det för många ungdomar i kommunen är en plats dit det är långt att cykla och svårt att ta sig kollektivt. Det skulle också nagga Bergaskogen i kanten eller förstöra värdefull jordbruksmark, och beröva Runby på viktiga naturvärden.

• Specialgymnastikhall i Runby skapar en ohållbar trafikökning!
  • Det förstör värdefull skogs- eller jordbruksmark!

Det finns andra förslag på placering
En ny hall för trampolin- och truppgymnastik ska vara lätt att nå för alla ungdomar i kommunen och läggs bäst nära pendeltåget eller i Vilundaparken!

UPPDATERING JUNI 2023 – PÅVERKANSARBETE LÖNAR SIG!

Tack vare stort engagemang och arbete från många, däribland Miljöpartiet, så fokuserar nu styret istället på att utreda en placering av specialgymnastikhallen på redan hårdgjord yta (parkeringshus) i Sigma. Det vore en bättre placering som inte offrar skog eller åkermark och också utgör en mer central plats som är lättare att nå med kollektivtrafik och cykel. Tillsammans kan vi påverka!