Styret sviker vad gäller löftet att inventera kolsänkor och läckage av växthusgaser i kommunen

Före valet svarade 6 partier i fullmäktige, bl.a. S, L, VB och V JA på frågan om att inventera kolsänkor och kolläckage i kommunen. Ändå ville inte styret bifalla den här motionen från Miljöpartiet i samma ärende

De styrande partierna i kommunfullmäktige röstade den 11 december 2023 för “att motionen är besvarad” men hänvisar till ett arbete som i och för sig är positivt och bra men som knappast är någon inventering av kolsänkor och kolläckage på ett sätt som kan ge vägledning för framtida översiktsplaner och ge tydliga strategier för de bästa åtgärderna. Stockholms stad har gjort en sådan intressant här kartering – “Kolförråd och kolsänka i skog och mark – inom Stockholms stad” med hjälp av Sveriges Lantbruksuniversitet SLU.

För två månader sedan fick alla partier i kommunfullmäktige i Upplands Väsby Greta Thunbergs ”Klimatboken” av Naturskyddsföreningen i Väsby med uppmaningen att lyssna på vetenskapen innan det är för sent. En av de viktigaste åtgärderna som föreslås i slutet av boken är att maximera våra tillgängliga kolsänkor. Kolsänkor och kolläckage – det är inte helt enkla begrepp, men nu är tiden när vi behöver sätta oss in grunden för våra livsbetingelser på jorden. Klimatboken är ett bra redskap för det. Greta Thunberg skriver i Klimatboken (på sid 42-43):

”Demokrati är bland det mest värdefulla vi har, men det är också väldigt skört – något vi har blivit påminda om alltför många gånger. Om vi som medborgare inte är välinformerade och medvetna om de frågor som rör våra liv så blir demokratin ofta lättmanipulerad.” ”Därför måste vi utbilda oss. Vi måste skaffa oss baskunskaperna. Vi måste lära oss att läsa mellan raderna. Vi måste säga som det är. Det finns ingen anledning att överdriva farorna, situationen är illa nog som den är. Det finns heller ingen anledning att försköna verkligheten – vi måste vara vuxna nog att kunna hantera sanningen. Och det finns ingen tid för förtvivlan – det kommer aldrig vara för sent att rädda så mycket som vi möjligtvis kan.” ”Tillsammans kan vi fortfarande undvika de värsta konsekvenserna. Vi kan fortfarande förhindra en katastrof och börja läka de sår som vi redan orsakat. Tillsammans kan vi göra det till synes omöjliga. Men var så säker – ingen annan kommer att göra det åt oss. Det här är upp till oss, här och nu. Du och jag.”

Inlagring av kol i landskapet och åtgärder för att hindra att växthusgaser läcker i atmosfären kommer  att bli fundamentala inslag i Sveriges väg för att nå EU:s klimatmål 2030. Här finns möjligheten för Upplands Väsby att förbereda sig och inte tas på sängen när kraven på kolinlagring skärps och varje kommun kommer behöva bidra och vidta åtgärder. Miljöpartiet kommer att arbeta vidare för att intentionen i motionen blir verklighet, och att den blir ”besvarad” också i verkligheten.